14 de maig del 2012

Reflexions de Maig



Aquest mes de maig els dies de la setmana cauen igual que al maig del 2007. Si ja de normal recordo amb precisió el moment a moment d’aquell mes, aquest any les escenes cobren una dimensió encara més definida. Aquest passat dissabte, dia 12, es feien les qualificacions del GP de Fòrmula 1 a Montmeló. Igual que fa cinc anys. Va ser la darrera vivència que vam fer el David i jo plegats, l’últim cap de setmana que vam passar junts. Tanmateix, ja no em quedo atrapat en el record dolorós, potser unes llàgrimes que quan brollen fan mal tant als ulls com a l'ànima però que em reparen i em retronen a la pau en un temps raonable. Hi prenc consciència amb un mena de commoció existencial, però ja no sento aquell dolor tan bèstia què tot ho arrasava. Ja hi he passat per aquí molts cops. Fins i tot vaig voler seguir la cursa de F1 de diumenge i vaig somriure pensant que al David li hauria agradat el segon lloc de l’Alonso.

Potser em fa més mal la bellesa dels matins de maig. De vegades costa fer les paus amb la vida quan aquesta es mostra bella.

I mentrestant, l’Anna ha marxat i ja ha tornat d’un viatge. També en un mes de maig. També ben lluny. Ella va tenir un detall espectacular en marxar, quan es va acostar uns segons i mentre em feia una abraçada em va dir a cau d’orella: “tranquil, papi, ja vigilaré”. L’Anna té uns valors tan excepcionals com els recursos que ha adquirit. I en tota aquesta setmana l'he trobat a faltar, clar, però no he tingut por. L’evanscència i fragilitat de la vida és del tot immune a la nostra por i al nostre control. Em sembla haver incorporat això tan íntimament que ja no vaig sentir cap por. I ho dic sense culpa i de fet, em sembla saludable per mi i per l’Anna. Tot i així, el seu retorn va ser, altre cop, tan desitjat com atordidor. En silenci, amb les emocions intencionadament planes, me’n vaig adonar del fet normal que els nens tornin a casa, un fet tan quotidià que acostuma a passar desapercebut només uns instants després del retorn. I no puc evadir-me del fet que amb només una vegada que es trenqui aquesta normalitat, tot es trenca per sempre.

En fi, reflexions del mes de maig. Fa molt de temps que escric però no publico res al blog. Aquests dies de maig, d'exuberant primavera, tot ho remouen altre cop. En qualsevol cas, tot i la seva potència escènica, em sento força en pau, fins i tot diria que les (comparativament més absurdes) adversitats actuals em tenen mentalment més capficat que la meva gran pèrdua, la qual afortunadament he anat transformant (o estic en el bon camí de fer-ho) en una presència tan íntima com serena.

22 comentaris:

Isabel, mama de Vidal ha dit...

Quin regal sentir " tranquil, papi, ja vigilaré". De fet ja es un regal el fet de sentir el papa o mama...

Jo ho tinc sempre al cos i a l'anima... però res consola no sentir-ho d'ell, ni a tu, ni a mi!

M'agrada llegir-te...

Una abraçada enorme!!

Isabel

Anònim ha dit...

http://www.youtube.com/watch?v=eefVgc_qhxg&feature=player_embedded

Aurora ha dit...

Ja no em sento tan estranya per haver-me adonat de la coincidència de les dates, i tot i que aquesta setmana (per no dir tot el mes) sempre em fan reflexionar, aquest any el seu efecte és encara més poderós.

A més, va ser extremadament xocant una activitat que vam fer el Dilluns després de la cursa a Religió, la qual consistia en respondre unes preguntes sobre el tema de tot el curs, la Mort.
Pregunta 1: Què és per mi la mort?
Va ser una dutxa d'aigua freda. Dins meu havia fet les meves suposicions dins el meu caparró, havia contrastat diferents hipòtesis sobre el que realment havia passat cinc anys enrere, i la meva recerca no va acabar fins fa just un any.
Tothom respon més o menys "La Mort és la fi" i jo responc "La Mort és l'inici".
A mi el David no només m'ha donat tots els moments al seu costat, també m'ha donat tota la resta.

Enric ha dit...

Bon dia Natxo, ja veus que al maig també uns quants pensen alhora amb els que han patit o pateixen.
Quan dius: "només que una vegada es trenca la normalitat", em fas reflexionar amb aquesta gegantina importància que arriben a tenir les bones coses d'aquesta vida, o les no tant bones però que hi són, i que per això puc només imaginar com respires -a vegades- amb dificultat... una vegada més et vull manifestar el meu suport emocional. Gràcies per les teves maneres, una forta abraçada... enric ...

Anònim ha dit...

Avui fa cinc anys que vau estar amb el David conscient. Em sap molt greu per tot el que heu passat.
Penso en vosaltres en molts moments, des que vaig descobrir el Blog, a finals de l'any passat.
Mai us he dit res, tot i tenir esborranys preparats per enviar...
No em coneixeu, però jo a vosaltres sí, perquè els escits del Natxo són tan transperents i transmeten tanta veritat que és impossible no sentir-se a prop vostre per molta llunyania física que hi hagi entre nosaltres.
Espero que hàgiu passat un dia tranquil, i que seguiu estimant-vos com ho feu. Contagieu AMOR immens, etern... Gràcies. Petons als quatre.
Míriam.

Anònim ha dit...

* els nervis traicionen, i ho han fet amb mi a l'hora d'escriure el comentari...
A la primera frase no m'explico gaire bé, el correcte hagués estat dir que "avui fa cinc anys que vau estar, per darrera vegada, amb el David, en vida conscient".
Disculpeu.
Míriam.

Natxo Rovira ha dit...

Hola Miriam
No hi ha res a disculpar, tot al contrari. Vaig entendre al moment el que volíes dir i per uns instants, vaig quedar com atordit.

Ahir vaig tenir tot el dia tenia tatuat a la ment el pensament de que un 17 de maig de fa 5 anys, també dijous, era el darrer dia que havia vist al David conscient. Però poc dp de llegir-te me'n vaig adonar que no ho havia comentat amb ningú, i de sobte, va aparèixer el teu comentari.
Viag quedar profundament emocionat. VAS FER QUE NO EM SENTÍS TAN SOL AMB ELS MEUS COLPIDORS RECORDS.

Moltes gràcies, Míriam. Sort que has vençut els teus dubtes i has escrit al blog. Les teves paraules són molt maques i també curen. M'has fet molt de bé.
Un petó

Jordi ha dit...

Molt maco el que has escrit al blog, com tot el que escrius

Anònim ha dit...

Tots els teus fills són magnífics, Natxo. Però això en gran part es deu als grans pares que han tingut la sort de tenir.

Molts ànims,
i gràcies per tornar a escriure-nos!

Rat ha dit...

Torna el mes de Maig... però nosaltres continuem al vostre costat, tots els mesos de l'any. Sí és cert que el maig és culpidor i el dia a dia es fa feixuc, a la vegada fa reneixer un sentiment cada vegada més intens i més proper a vosaltres, al David mai marxarà... sempre estarà dins dels nostres cors.
Com cada dia, però avui especialment us vull donar molta força i us vull donar una abraçada ben forta.

Sempre dins del meu cor.

Montse

Jordi ha dit...

Sobre el teu escrit al blog, felicitar-te per ajudar-nos a tots a pensar sobre la vida, cosa sempre necessària i ara mes que mai. Em quedo amb dues frases absolutament impactants :

"De vegades costa fer les paus amb la vida quan aquesta es mostra ten bella".

I, "només que una vegada es trenqui la normalitat tot es trenca per sempre".

Com sempre gràcies

Núria ha dit...

en tot moment, o en moments que no t'ho esperes, de sobte, o pensant-hi a consciència, he tingut molt present quin dia és avui, què fèiem avui fa 5 anys, i com deus tenir el cor. I ara he vist el teu missatge al gmail, i l'entenc, i penso que avui et pugui semblar que el cel també plora.

Jo tinc el David en els meus pensaments i en el meu cor malgrat no el vaig conèixer, però TU has fet que els que el van conèixer no l'oblidin, i que els que no vam tenir aquesta sort, l'haguem anat coneixeint amb els teus escrits, els teus sentiments mostrats obertament i valentment.

Narxo, una IMMENSA ABRAÇADA, si necessites res, xiula que vinc

Toni G. ha dit...

El batec d'en David ens continua arribant, i està bé que l'aprofitem. La tristesa i la malenconia que provoquen també ens aporten tendresa i profunditat a les nostres vides. M'ha agradat el teu escrit; sovint em faig també aquestes reflexions sobre la felicitat de la normalitat! Una abraçada, Toni

Anònim ha dit...

M'agraden aquestes paraules cada cop més serenes.
Un petó,
Eva i Andreu

Bernat ha dit...

Estimat Natxo; se que n´ets ben conscient, però si et tingués ben a la vora et sacsejaria i et cridaria ben fort a la orella que no estàs sol, no esteu sols.

Avui veig i sento el David a tot arreu. Al verd de les fulles i a les gotes de la pluja que cau, al vent que bufa acaronant-me la cara i als ulls dels meus fills, a la música del blog i a la que no és del blog, al sol que ara escalfa i als insectes que pol·linitzen les flors, vora els brots dels arbres i les plantes, i sota els falciots que travessen el cel...

M´agradarà sortir a córrer una estona i pensar, rumiar, reflexionar un cop més en vosaltres i els valors i l´esperit que transmeteu, que intento aplicar al meu dia a dia. Recordaré els passatges del blog i tot el que n´he tret, i també la fantàstica festa en que s´ha convertit la cursa que recorda cada any el David.

Una abraçada infinita.

Bernat


Los valientes son los que son de verdad
y los fuertes ni sus guerras
los valientes los que saben llorar
con la cara descubierta

Elena ha dit...

Nachico....En nuestra paralela vida.. en nuestras paralelas reflexiones, es increible como percibimos tan profundamente lo mismo: estaba redactando algo para el próximo viernes 'mi fadítico viernes' y estaba poniendo precísamente que este año los días caen exactamente igual que hace 5. Pero estoy nuevamente paralizada en cuanto a 'contar algo para el blog'. Qué digo? algo nuevo? , que se recupera la normalidad? Es que es increible Natxo, como al leerte, lo que tu llamas 'adversidades eventuales', que yo lo llamo 'más problemas de la vida que nos rodean' están consiguiendo absorber mi melancólica -en otros años- llegada del fatídico día y la consiguiente revuelta mental.
Pasa un día sereno y en paz, que es mucho desear mucho.
Seguiremos en contacto coleguica. Te llamo algún día. Petonets grandísimos.

Rat ha dit...

Com cada dia, però avui amb més força el David està al meu cor i el sento més present.
Un petó i una forta abraçada!!

Montse

...
Avui que una ventada impenitent
encongeix el perfum de la ginesta, i és tan descolorit, de tan absent,
e meu domàs de festa,
dins una pau anònima i modesta, vull dir la meva fe sincerament...

...
I els meus ulls en filtraven l'harmonia
i la brutal empenta de blavor que estirat cel amunt el mantenia;
per mi Montserrat fou aquell dia
una imprevista revelació.
...

A les nines esclaves
d'un pretèrit esguard inconscient,
els va llevar les infecundes traves;
i Déu va dir-me clarament:
"Montserrat no és allò que tu miraves;
Montserrat és això que estàs veient".


Fragments del "Poema de Montserrat" de Josep Mª de Segarra

Anònim ha dit...

Hola família Rovira-Alzina,
Sóc la Míriam, us vaig escriure l’altre dia, i des que per "casualitat" vaig trobar-me amb el Blog del David, a finals del passat 2011, he pensat molt sovint en vosaltres, en els quatre. I aquests pensaments m’han servit per veure les coses d’una altra manera, reflexionar sobre mi mateixa i aprendre més sobre la vida i la mort, sobre la importància del “Carpe Diem”, sobre la por i l’esperança, però sobretot he après, i molt, sobre l’AMOR. N’he après a través dels teus escrits, per com parles de l’Anni, el David i l’Anna. I també, de les persones que us han acompanyat durant aquesta nova vida. He après llegint poemes d’autors importants que no coneixia, mirant pel•lícules que no n’havia sentit parlar abans, passejant per Es Grau i pel vostre racó, el riu Carol, sense haver-hi estat físicament.
Descobrir el Blog del David ha sigut descobrir una nova manera d’aprendre sobre el més important i que costa tant d’ensenyar, la vida. Gràcies.
Avui, 25 de maig, volia que sabéssiu que el record del David és més intens que mai.
Ptns.
Míriam.

Natxo Rovira ha dit...

Gràcies Miriam pel record durant aquest dia 25. És molt agradable saber que el record del David s'escampa i amb ell, aquest camí de creixement personal que expresses.
Si alguna vegada vols, em fas arribar la teva adreça de mail.
Natxo

Anònim ha dit...

Bones Natxo, una vegada més al teu costat ( ... com diu en Mario Benedetti ), NO POTS RENDIR-TE, perquè tens ... què tens... doncs tens ... sí, sí que tens, i és evident que sóm moltíssims els que ho pensem, està clar l'apreci oi? i en DAVID, sempre present, l'homenatge continu ho diu tot... i tú també ... gràcies amic meu, fins aviat ... enric ...

MARTA ha dit...

No m'oblido de vosaltres.Una abraçada, família.

Anònim ha dit...

Escribes con tanta ternura que me haces saltar más de una lágrima y se me encoge el corazón. Un espléndido cocktail agridulce. Animo hermano, nos alegra que tires p'alante. Abrazos. Willy