7 d’agost del 2012

Desesperança


Algunes persones prefereixen escriure, tot deixant obrir l’inconscient per a escoltar allò que ens murmura, per posar paraules a la pèrdua, per trobar un consol, un compartir, una possible metabolització del caos i el dolor. Perquè escriure, no és potser adreçar un pensament a un altre, fins i tot anònimament, a qui se suposa capaç d’entendre allò que tractem dir?
Ginette Raimbault

I torno a escriure perquè em relaxa, i perquè l’hedonisme ja no em serveix per esquivar la tristesa. I per dir que estic cansat d’aparentar que tot sempre va bé i que porto un dol exemplar; que estic cansat de dissimular els moments de tortura interna; que estic cansat d’amagar que em sento mutilat i que visc en silenci les meves estones de tristesa latent.

Em sé tota la teoria, repetida infinites vegades, aquella que assegura que qui insisteix en no desprendre’s del passat perd l’alegria i el sentit del present. Però hi ha dies que m’envaeix una profunda desesperança. Perquè no quedar-se ancorat al dolor no vol dir no sentir-lo. Hi ha dies que cap il·lusió té prou força per apaivagar-lo. I valorar les petites coses de la vida no em sembla tan senzill quan s’ha perdut un fill, ja que sovint la bellesa o l’alegria estimulant encenen una espurna de dolor i a l’instant em fan prendre consciència que el David s’ho ha perdut, i que no el tinc a prop per gaudir, justament, d’aquestes petites coses que fan maca la vida.

Sé que aquests pensaments tan foscos i depriments són passatgers, perquè la major part del temps ja he fet les paus amb el passat; i sé que tornaran la calma i l’alegria i les ganes de viure. Però avui necessitava desaiguar tot això. I escriure em cura. El meu dol no té encara data de caducitat. I novament aquests dies d’agost, ara lànguids i solitaris, venen carregats de desesperança.

Em segueix consternant com pot ser que una vida radiant es pugui convertir en cendres en un ínfim instant...

31 comentaris:

Ferran Porta ha dit...

Ja saps que en moments en què has expressat sentiments com aquests, em veig incapaç de dir res que pugui ajudar-te. Només tú saps exactament què sents, quant pots trigar a sentir pau altre cop... No puc dir massa res però sí enviar-te una força abraçada, i recordar-te que res no s'acaba, només canvia. Així ho sento profundament.

Molta llum, benvolgut Natxo.

Loli ha dit...

Dius que el teu dol no te encara data de caducitat i jo em pregunto; qui ha dit que n’ha de tenir? La teoria és molt fàcil, però el viure el que nosaltres vivim, no. Personalment, crec que si superar el dol vol dir arribar a l’acceptació, el meu tampoc tindrà data de caducitat, ja que mai acceptaré que l’Àdam hagi marxat; podré adaptar-me a la situació, assumir-la, adquirir nous mecanismes de defensa... però no ho acceptaré mai. Amb això no vull dir que no vull tornar a viure, sinó simplement que crec que el dol per un fill és etern, amb dies en que ho portarem amb serenor i dies en que el dolor novament es tornarà més punyent. Sempre pensarem com seria la nostra vida amb ell, com seria ell, que diria, que li agradaria ... Per això crec que el dol és etern. Potser amb els anys canviï d’opinió, però a mi em van dir que el dol d’un fill durava de dos a tres anys i amb això no tinc ni per començar, el meu dol s’acabarà el dia que torni a estar amb el meu nen i això no serà en aquesta vida.
Encara em pregunto cada dia com som capaços de suportar tant. Tenim una gran ferida al cor, que encara que cicatritzi, de tant en tant sagna i fa mal, tenim garantits “x” dies de dolor a la nostra vida.
Saps? Jo no sé si portes un dol exemplar o no, ni tant sols crec que existeixi, ho fem com podem. El que si se és que el portes com pots, demostrant que vols tornar a viure, irradiant un amor infinit cap als teus fills i no sols això si no que també ajudes a pares que com jo iniciem el dur camí que ens ha tocat viure, en David estarà orgullós del pare que té.

enric ha dit...

Natxo, des de fa ja uns anys penso sovint amb tú, i em sento solidaritzat amb el que escrius, el d'abans, el d'ara i el que vindrà. Al més de juliol recollia a la meva filla al casal del Puri i em sentia a gust i enmig veia el poble de vegades buit, i encara que et sembli curiós molts d'aquells moments em preguntava com estaria el senyor Natxo. Quan escrius ens expliques com estàs i intueixo la teva raonable desesperança. I m'interessa, els bons records, bon squash, bon boníssim David (la foto és una flipada) i sense poder evitar que tot i els altibaixos t'aprecio de tot cor i imagino com et sents sovint i que res et faci oblidar el teu estimat fill.
Fortíssima abraçada, benvolgut Natxo, enric ...

En record de l'Alèxia ha dit...

Hola Natxo,
a propòsit de les cendres i la vida dels que ja no tenim amb nosaltres, avui et vull respondre amb un poema de Goytisolo, a mi és un poeta que em fa reflexionar i m'ajuda molt. Molt sovint, i aqui rau la saviesa de la poesia, el poema diu amb paraules el que les paraules no poden dir:

Soñé en los días más radiantes
y me cubrió la sombra.

Invoqué noches oscurísimas
y me cegó la luz.

Intenté despojarme de recuerdos
y el tuyo me envolvía.

Dije que no eras más que polvo
y el polvo se rió de mí.

(José Agustín Goytisolo)

Una abraçada,
Albert

Anònim ha dit...

Estimat Natxo,
És molt lícit, penso, poder expressar el que sents en certs moments. M,agradaria trobar les paraules adients per calmar aquesta ardor interna que tens, però sé que no existeixen. Només enviar-te una abraçada molt, molt tendra. Roser.

txell ha dit...

Natxo..amor,el teu dol no te caducitat perquè el teu amor era infinit..i si,vindrà la calma,les ganes de virue i gaudir de tot el que fa apuesta vida una mica millor..pero es licit sentir desesperança ,dolor i una tristeça infinita,perque era en David,el teu David,..
Ja saps que t'estimo molt..i que t'anyoro!

Anònim ha dit...

Hola Natxo.
Tot i que avui el teu escrit despren molt dolor,pena i a la vegada esperança...estàs en el teu dret de rebelar-te per la injusticía que us ha tocat viure.Jo recordo quan el meu avi per part de pare,va perdre la seva filla petita (40 anys),ja han passat 20 anys,però mai oblidaré el seu dolor repetint:"mai uns pares hauríen de veure la mort d'un fill".
Tot i que el teu cap et digui que has de segui endavant,per tot el que tens aquí,el teu cor no oblidarà mai el dolor de la pèrdua.
El Carlos i jo parlem sovint del David,i el recordem amb carinyo...puc imaginar el teu record constant.
Molts ànims!!!!i una forta abraçada del Carlos i meva.

Anònim ha dit...

Hola Natxo.
Tot i que avui el teu escrit despren molt dolor,pena i a la vegada esperança...estàs en el teu dret de rebelar-te per la injusticía que us ha tocat viure.Jo recordo quan el meu avi per part de pare,va perdre la seva filla petita (40 anys),ja han passat 20 anys,però mai oblidaré el seu dolor repetint:"mai uns pares hauríen de veure la mort d'un fill".
Tot i que el teu cap et digui que has de segui endavant,per tot el que tens aquí,el teu cor no oblidarà mai el dolor de la pèrdua.
El Carlos i jo parlem sovint del David,i el recordem amb carinyo...puc imaginar el teu record constant.
Molts ànims!!!!i una forta abraçada del Carlos i meva.

Lydia Yuste ha dit...

Voldria ser honesta davant les teues paraules perquè suposava que durant tanta llarga absència alguna cosa passava.

Dubte que un pare o una mare supere el dol d'un fill, trobe que és impossible. Altra cosa diferent és aprendre a viure amb el record i evidentment, uns dies són feliços i altres són més grisos. Pel mode en que parla ma mare un fill és un bocí, una extensió més del cos i l'ànima. Perdre açò és colpidor, injust, una putada parlant malament.

Trobe que ets fortíssim a l'expressar el que sents realment. La mentida no és bona companya. Només em queda desitjar-te el millor perquè tu has donat consol a altres pares i mares en la teua mateixa situació i això diu molt de la teua fortalesa.

Una abraçada grandona, Natxo.

Isabel, mama de Vidal ha dit...

I com sempre... quan et llegim, nomes cal canviar l'ordre de les lletres del nom del David per Vidal i trobar "vida", no ens cal canviar la data de naixement, i l'altre ja està... TOT el que dius ho sentim i com natros, tots els pares que han perdut un fill amb "una vida radiant que es converteix en cendres en un ínfim instant" Gràcies Natxo, per expressar el que sentim, per fer que no ens sentim tan sols!!
Isabel

Anònim ha dit...

Només tu coneixes veritablement tot el teu sufriment però no l'amaguis, ésclar que no! Mostra el què sens, sempre,només així, els que t'estimem no podrem deixar de fer-ho. I només així, els que t'estimem et podrem recolzar quan ho necessitis.

g

X ha dit...

hola company, acabo de llegir el post al blog, ja feia dies que no escrivies... jo li canviaria el títol i li posaria "esperança", perquè després de buidar el teu cos i la teva ànima mitjançant el teclat de l'ordinador compartint amb qui sigui la teva desesperança, tornes a néixer amb més força encara, Natxo, i això no hi ha qui ho pari.....jo ho vec així, i m'enorgulleixo de que així sigui...
Gaudeix aquests dies d'aquesta esperança que sorgeix de la inevitable desesperança...
Una abraçada

Montse C ha dit...

Hola Natxo no sabria dir perque però fa uns dies que penso molt en tu, en vosaltres.
Natxo la desesperança, per mi és molt més que una paraula, és un estat que ens ha tocat viure a molta gent.
Jo cada dia en llevo contenta, estic feliç, dono gràcies per moltes coses, però sempre, sempre més viuré amb aquesta ferida i sé que no es tancarà mai.
L'estiu, el tercer estiu sense la Sara, he vist als amics de Llafranc i tots estaven contents, feliços, de vacances i jo pensava que injusta és la vida però justa o injusta és vida i és la que ens ha tocat.
Un petonàs i fins molt aviat.
Montse C.

Sandra ha dit...

Natxo, estimat Natxo... avui no només entenc les teves paraules sinò que les acompanyo amb el meu dolor, amb les meves llàgrimes... Un petò des del més profund del meu cor per tu, per la teva princesa... i per en David

Claudia ha dit...

Eine feste Umarmung aus Deutschland, lieber Freund!!!
(Un fuerte abrazo desde Alemania, querido amigo!)

Jordi ha dit...

desesperança, desesperacio, rabia, impotencia, resignacio, dolor de no poder gaudir d´ells mai mes... si desesperança de seguir sense ells.RECORDS NATXO.

Pilar Giol ha dit...

ràbia, imponcia i dolor, molt dolor la nostra vida ha canviat per sempre perquè el nostre cor ha quedat sec per dins.
una abracada, jo tb tinc una grand desesperança

Judith ha dit...

quina fotu més preciosa! una abraçada enorme i un petó ben gran, ànims! saps q ell sempre està amb tu, amb la seva germaneta, amb la seva mare, vol q cada dia li dediqueu un somriure i vol veure com disfruteu d cada instant, cada dia, cada minut és màgic. MUA!!

Aurora ha dit...

Es una foto super bonita, expresa el gran amor que sentís el uno por el otro y la felicidad de estar juntos. Os quiero. Un beso muy fuerte

Anònim ha dit...

Hola Natxo. Fa uns dies vaig començar a afegir amics i amigues al FB i en molts d'ells sorties tu com a amic comú i vaig pensar, segur que el coneixes i no saps de què. Fins que quan vaig poder veure el teu mur me'n vaig adonar. No sé si em coneixes, jo em dic Glòria i vaig estar treballant durant set anys a la biblioteca. I aleshores vaig viure una experiència que no crec que se m'oblidi mai. Estava jo treballant, a la biblioteca i va venir un senyor i em va demanar un full en blanc. Jo naturalment li vaig donar. Aleshores aquell senyor es va asseure en una taula, a prop de les finestres del pati i es va estar molta, però molta estona immòbil, assegut, davant del full en blanc, amb les mans al cap i em vaig adonar que aquell senyor era el que havia tingut una pèrdua familiar tan gran que era inexplicable i em va commoure. Vaig pensar que la vida és misteriosa perquè estant envoltats de llibres, revistes i documents, a vegades hi ha coses a les quals no li podem donar explicació. Només la força que tenim a dins, les persones que ens acompanyen i el temps que ens fa avançar cap endavant fan que podem continuar vivint amb un somriure com el de la fotografia i una nena tan preciosa que t'acompanya. Una abraçada. Glòria.

Anònim ha dit...

Quants cops haurè llegit aquest text????????? Com t'entenc Natxo.
Petó molt fort
Montse C.



Anònim ha dit...

Espero que aquests moments de desesperança els visquis cada cop més espaiats en el temps.
Entenc que en cada nou dia hi ha una pregunta sense resposta, ... és una mostra de quant el trobes a faltar !
Un forta abraçada,
Andreu i Eva

Josep Mayolas ha dit...

Viure, deixant enrera uns instants, més o menys llargs, que sabem de cert que no tornaran; moments retinguts com fotografies al nostre cap; estones en les que, de cop, recordem un petit fet; donar la ma sense físicament sentir-la agafada... una altra manera de viure intensament l'amor cap a un fill, cap a un pare.

Jordi J. ha dit...

Em va sobtar llegir en el blog: "Desesperança", però no calen massa paraules, tan sols veure la foto que es absolutament marevallosa de tu i en David a la Cerdanya i ho entens tot de cop.
La unica cosa que puc i realment et dessitjo es que ja t'hagi tornat la calma i la alegria, t'ho desitjo de tot cor, tant tu com en David us ho mereixeu

Anònim ha dit...

Buff amic meu.
Estem en el mateix camí, i no crec aquest dia estiguessis mes negatiu que d’altres. Simplement es una realitat.
Gaudirem dels altres fills que tenim, riurem i gaudirem dels nostres amics i família, però MAI MAI mes tornarem a gaudir coma bans. Per que ara tot es relatiu i aquesta diferència no es petita.
No tens cap tipus d’obligacions en vers al dol, perquè el dol es teu i de ningú mes. Es com hem dit mil cops , intransferible. Has ajudat i continues ajudant a molta gent per com ets i per com t’expresses, pel que dius I el que no dius. Però el teu dol, es ben teu, i el portaràs sempre amb tu.
Un petonet molt especial i una forta abraçada.
Dolors (mama de Sergi, Gemma i Aina)

xaving hood ha dit...

Feia temps que no et llegia i una vegada més les teves paraules em commouen. No estàs sol en el dolor. Una abraçada ben forta.

Juan ha dit...

Sólo quería hacerte saber que he estado leyendo parte de tu blog. Me ha ido muy bien porque he llorado mucho ( especialmente en "EL SOMNI D' ANNA") la mayoría de estas lágrimas como no han sido recordando a Martí, pero también decirte que alguna de ellas han sido por David. Por lo poco que he conocido de él en el blog se que era un niño maravilloso y que lo seguirá siendo allí donde este.

Le he pedido a Martí que sí puede vaya a conocer a David, que le diga que sus papis se conocen, y que se haga amigo de él.

Un abrazo Natxo,

Ernest ha dit...

Em quedo amb les darrers paraules... la majoria de gent no som prou conscients de la fragilitat de la vida i la felicitat....

Natxo Rovira ha dit...

Ernest:
Prenem consciència molt de tant en tant, però observo que efectivament, molt poca gent ho té ben incorporat en la seva manera de viure. I em consterna comprovar en el meu entorn com es malbarata la major part de la vida, sobretot quan aquesta encara va carregada de plenitud. Potser a molts ens cal un sotrac per començar a entendre-ho, i no només intuir-ho.

Ser plenament conscient d'aquesta fragilitat no s'ha de confondre amb viure amb por de l'eventual pèrdua. Al contrari, ha de ser un estat mental que aporta gratificació a la major part de moments de les nostres vides.

Fa temps em vas dir que aprofités per donar molts petons a la meva filleta abans que, per l'habitual curs de la vida, me'ls rebutgès. Ara que ja és adolescent, ho comença a fer. I el David també ho va fer, deixant-me, llavors, confós i abatut.
Però tots i cadascun dels dies que estat amb ells, mai m'he estalviat un petó i un "t'estimo" abans de dormir o aprofitant els seus primers somnis.
Això ara em dóna molta pau.

Gràcies per escriure

CHUS ha dit...

En primer lloc, vull demanar disculpes, per haver estat tant de temps sense dir res... Aixó no vol dir oblit.... el núvol blanc de'n David sempre ha estat i estarà a la meva ànima, però de vegades pels motius que siguin ens tanquem en problemes que ens envolten i no tenim esma per dir res i optem pel silenci. Perdoneu-me aquest acte d'egoisme...no soc de les persones que opten pel silenci.... Un petò enorme per tots quatre!!!!

CHUS ha dit...

Natxo, mostrar el que sentim de debó es humà.. no podem sempre oferir un somriure quan per dins ens ofega el dol...De vegades qui més somriu es qui és més trist per dins...L'optimisme es bó...però moltes vegades es una disfressa que utilitzem per negar-nos la realitat que ens envolta i no ens agrada...No podem viure sempre de cara a la "galería", mentre el nostre interior només demana llàgrimes que es queden dintre, dessitjant aflorir... S'ha de riure, però també s'ha de plorar... no ens podem "negar" alló que sentim...