2 de desembre del 2010

Compartint el que vaig aprenent





Uff...quants dies que no escric al blog. Sí que he escrit molt, de fet, però no he publicat res. En fi, tampoc no vull analitzar massa el meu procés de dol. Simplement, vaig fent instintivament i aquests mesos no he necessitat exterioritzar sentiments en aquest espai.

Ahir, però, vaig viure una experiència potent. La Montse Mas està donant un curs de post-grau organitzat pel Col·legi d’Assistents Socials sobre actuacions en cas de desastre i emergència. I em va convidar, juntament amb la Rosi, que va perdre al seu fill Sergio a l’accident d’autocar de Sòria, a fer una xerrada, dins del marc d’aquest curs, per explicar la nostra vivència, com la vam viure i què ens va ajudar i què no, en relació a totes les persones que van interactuar amb nosaltres aquells dies.

Una de les coses que em van cridar l’atenció mentre preparàvem la xerrada va ser la inquietud mostrada prèviament per alguns participants respecte de si era ètic o poc adequat des d’un punt de vista humà fer-nos reviure moments tan terribles. Jo els vaig transmetre el que penso sobre això, que potser es podria escapar alguna llàgrima o una veu tremolosa, però que la nostra presència allà era conscient i desitjada per nosaltres, d’una banda perquè em sembla útil poder contribuir a aportar eines a professionals perquè puguin ajudar altres persones en un estat de xoc i vulnerabilitat similar, tenint en compte que fins que no veiem de veritat a la mort de prop, crec que sovint ens manquen clarament habilitats per acompanyar persones en dol; i d’altra banda, perquè costa entendre que algunes persones necessitem i volem parlar d’això, una vegada i una altra, perquè fent-ho, cada vegada ajuda a guarir una mica, i poca gent està disposada a aguantar.

En fi, que malgrat la cruesa, va resultar ser molt gratificant. És curiós que la Rosi i jo ho vam viure igual; mentre anàvem cap allà érem capaços de xerrar tranquils sobre els nostres dols i com afrontem la vida, fins i tot de riure, tot sent conscients de manera relaxada que l’altre ja entén el que sentim i amb una complicitat i uns vincles fascinants. Però en el moment d’entrar en aquella aula, tota la serenor i benestar se’n van anar a fregir espàrrecs, i reviure aquells moments, sense possibilitat de fer marxa enrere, en veu alta i davant d’un auditori com hipnotitzat i amb ganes d’escoltar i aprendre, va resultar emotiu i a voltes, difícil.

Però ara estic content.

14 comentaris:

Rosi ha dit...

Natxo: que be escrius !!!

En sento molt identificada amb tot el que has escrit en el blog.

M' ha fet molta il-lusió veure les fotos dels nostres fills junts .

Un petó!

Ferran Porta ha dit...

Segurament jo també me la faria, la pregunta de fins a quin punt està bé fer reviure algú una experiència com la que heu viscut vosaltres; probablement, jo mateix em respondria que cada persona és un món, que hi deu haver qui necessiti no parlar-ne com hi deu haver qui, compartint-ho, mitigui el seu dolor. Oi? Suposo que és així.

Espero que estiguis fent el teu camí cada dia una mica amb el pas més ferm

Una forta abraçada,

MARTA ha dit...

Natxo ets molt valent.A mi m'agrada molt parlar d'en David,i necessito parlar del que sento i del que m' ajuda i del que m'enfonsa; però amb la gent que em coneix i té la paciència i l' amor per escoltar-me.
Però davant tota una aula de desconeguts? Uf! Molt valent ets.

Estic completament d' acord amb tu que cada cop que en parles és com si t' ajudés a creure-t'ho,a assimilar-ho una mica més (perquè encara a vegades sembla irreal) i això que semblaria que pot obrir més la ferida ,el que fa és netejar-la.

M'agrada molt poder tornar-te a llegir en el blog.

txell ha dit...

Natxo, quan de temps sense una entrada al blog!
es molt gratificant saber que hi han persones com tu, i com la teva companya Rosi disposades a ajudar en moments tan dificils, a explicar la vostra vivència davant de tanta gent.
En fi, tot el que et podría dir ho saps de sobra, així que kisses i segueix caminant endevat..(0 corrent, com prefereixis).

Txell

esther ha dit...

Hola Natxo!
Quan de temps sense saber res de tú.Una vegada més m'has emocionat
amb la manera de recordar i reviure la teva vivència de la pèrdua del David,però a la vegada
em sembla genial com amb la valentía del vostre testimoni,segur
que ajude-ho a tantes persones que
estàn patint tant.

Molts ànims,i tota la meva admiració i carinyo,un cop més!

Una abraçada.
Esther.

Kudifamily ha dit...

Hola Natxo,

feia temps que no et llegia, i m'alegra veure que està bé.

Crec que el que expliques és normal, verbalitzar mai és fàcil. Quan estàs amb els teus (entengui's tant familia com amics o coneguts, amb els que tens una conexió especial) pots parlar serenament perque gairebé sembla que el que comparteixes siguin pensaments i no paraules. En canvi, el que tu dius, quan estàs davant un auditori entregat, però aliè a tu al capdavall, la cosa canvia i el nus de la gola sembla que s'estrenyi.
De totes maneres, cada dia em refermes més en la meva convicció que ets una persona molt valenta i entregada als demés. I t'admiro per això, ja ho saps.

Per si no ens "sentim" abans, desitjo que passis unes dolces festes, serè i en pau amb tu mateix. Gaudeix dels que tens al teu costat, i recorda amb un somrís en David.
Encendré una espelma pensant en ell el dia de Nadal, al costat de la del meu pare.
Una abraçada

Maia

Jordi ha dit...

Què bé tornar-te a llegir Natx i sobretot, enllaçant amb el final del teu escrit, que bé que ara estiguis content.

Una abraçada

aurora ha dit...

Me hubiera gustado poder acompañarte. Aunque escribas poco en el blog, no dejes de hacerlo, es la mejor manera de compratir tus sentimientos, nos hace reflexionar y creo que, aunque David siempre está con nosotros, el Blog todavía nos une más en su recuerdo.

Un beso,

Aurora

Enric ha dit...

Bon dia Natxo, més coses i més esforç és el que suposa el nostre creixement personal, crec que vas assolint el que et proposes, i et manifesto -com cada vegada que ho escrius- el meu respecte i valoració. Ara fa temps que ja no coincidim i no et veig córrer, a qui sí he vist pel caminet corrent és a l'Anni. A veure si tens un forat i fem alguna cosa plegats o comentem les jugades... enric...

Angels ha dit...

Hola Natxo, que bé veure que vas remuntant. Si, sembla que costa d'entendre que algunes persones necessitem parlar d'allò que ens ofega ens crema i que ens fa mal. Penso que cada persona és un món i que cadascú treu l'angoixa la tristesa de diferent manera... Però com ja t'he dit moltes vegades la teva vivència tan colpidora i tan dura a mi m'ha ajudat a prendre consciència que el que tinc especialment els fills, la família, la salut, és un regal que en qualsevol moment puc perdre i per això, gràcies per compartir els teus sentiments que jo faig meus. una abraçada plena d'estimació.

Àngels.

Anònim ha dit...

Bon Nadal David!!

Sempre dins del meu cor!!

Montse

Montse ha dit...

ROSI i NATXO
Moltes gràcies per haver participat explicant la vostra experiència al curs que estic impartint! Sou únics i tot el que heu estat c`paços de dir no es pot transmetre millor. Gràcies de tot cor.

Anònim ha dit...

Feliç Sant David!!!
Sempre dins del meu cor!!
Montse

Núria ha dit...

Hola Natxo!
Primer de tot felicitar-te per la gran valentia que has tingut!
Crec que aquesta experiència és molt gratificant per les dues bandes. Pels que ho escolten i pels que ho expliquen.
Recordo quan jo anava a l'universitat, m'agradava molt quan venien testimonis reals. Van ser del moments que més em varen potenciar el valor de l'empatia, que tant es necessita per poder ajudar.

I un altra cosa que importantíssima és que per acceptar aquests successos reals i durs el primer que s'ha de fer és parlar-ne tant com es necessiti!

Per cert Natxo, sóc la Núria de l'empordà, mail: airun1981@hotmail.com