6 de març del 2008

La Fundació Acompanya Ca n'Eva

(Actualitzo a 9 de Març:)
Fundació Acompanya–Ca n’Eva: Costa d’expressar amb paraules el que hem viscut en aquest espai. Provaré.

D’una banda, una càlida sensació de plenitud complerta, com crec que no havia sentit mai, o potser des de feia molt de temps. Una sensació d’absoluta harmonia amb l’entorn, de joia per poder estar i per poder sentir, d’una estimació cap a totes les persones que compartíem espai, la majoria desconegudes fins ara, que va molt més enllà dels gestos o les paraules, amb una sorprenent absència, per part meva, de prejudicis. Crec que és fàcil, i molt bonic també, estimar quan les coses van bé, estimar als que t’envolten, els fills, la parella, la família, els amics. Però avui crec haver sentit un cosa que no havia sentit mai. Un càlid vincle d’estimació amb perfectes desconeguts, una complicitat infinita. No calien gaires paraules, no hi havia cap necessitat d’explicar la teva història, tampoc els teus sentiments. Tothom ja ho sap, i això proporciona una immensa pau, una connexió que buscava desesperadament amb el meu entorn i que aquí he trobat sense cap esforç. Un espai format pels altres pares i nens afectats, cadascú amb la seva intransferible pèrdua, i pels voluntaris, gent sorprenent i generosa, que dediquen el seu temps lliure a treballar pels altres, donant incondicionalment i enriquint-se com a persones a canvi. No importava qui seia al teu costat, de seguida establies el vincle, encara que la conversa fos intranscendent. Les mirades i els somriures, profunds i transparents. Les carícies i les abraçades, sempre presents, franques i càlides. Hem après a sentir-nos reconfortats simplement escoltant, compartint el que cadascú necessitava explicar, a voltes un, a voltes un altre, sense afegir res, sense interrompre, sense jutjar, sense donar consells, implicant-nos completament amb la seva història. I també hem recollit molta saviesa. Persones que a partir d’un dolor profund, han adquirit una nova consciència, un canvi dels valors, i que dolçament ens volen transmetre la seva saviesa, i que nosaltres rebem amb agraïment.

I d’altra banda, un dolor intens, molt intens. Tinc la sensació que portàvem molt de temps enganyant les nostres emocions. Havia fet una mena de crosta sobre la ferida, anestesiant-la completament, que em procurava una força totalment falsa, un estat anímic relativament còmode. I a sobre, sentint-me culpable per no sentir més dolor. Aquí, hem furgat la ferida, ha sortit tot el dolor acumulat en mesos, de cop, a lo bèstia, arrasant amb tot. Tinc la sensació de que he “buidat el buit”, un buit que en realitat era com un forat negre, i que ara tinc la sensació de que ha quedat net i preparat per poder-lo omplir d’una nova manera d'estimar, d’una nova manera de recordar. Les restes de la batalla encara fan mal, però en molts moments he tingut aquest sentiment de plenitud absoluta. És possible que durant molt de temps convingui passar per aquest procés de manera periòdica. Ca n’Eva és un lloc on pots deixar fora la màscara, on pots sentir, on pots plorar, on no tens por de fer mal a ningú, on no tens por de ser jutjat, on no tens por que el teu dolor faci que els demés t’evitin. I on desprès de les llàgrimes, reps una abraçada plena d’un amor que no puc explicar. I acte seguit, pots gaudir d’una agradable conversa o pots riure de qualsevol comentari poca-solta. Un alliberament.
------------------------------------------------
(Escrit el 6 de març) Em sento obligat a explicar la petita història de la meva relació amb Fundació Acompanya-Ca n'Eva, perquè no paro de donar-hi voltes, per les "aparentment sorprenents casualitats".

L'any 2006, l'Anni em va dir que tenia un altre concert amb la BQB. Recordo que em va dir que era a l'església de St.Quirze, i que era per donar suport a una fundació de pares que havien perdut fills. Per aquells temps aquests temes em causaven autèntica paüra i ni tan sols vaig voler escoltar més. Evidentment, no hi vaig anar, i la meva ment i el meu cor, egoistament, van bloquejar aquest episodi.

Al març del 2007, l'Anni em va proposar d'anar-la a veure a un altre concert, aquesta vegada a Sant Antoni de Vilamajor. En la meva línia habitual, no vaig mostrar cap interès fins que no hi vam anar. Llavors vaig tornar a sentir per segon cop això de la Fundació Ca n'Eva. Vaig preguntar, neguitós, com era que hi havia tanta relació, i em va explicar que una membre de la Coral, amb profunda fe religiosa, hi estava vinculada, tot i no haver perdut cap fill. Enlloc de sentir admiració, els meus prejudicis van imposar-se sobre altres sentiments, i jo, que m'havia allunyat molt de qualsevol creença religiosa, vaig menystenir una mica aquesta motivació. Jo era com era, i la vida ja s'ha encarregat d’ensenyar-me unes quantes coses. El cas és que vam arribar al recinte on es fan les trobades, i un altre cop vaig sentir pànic, enlloc de sentir compassió. Recordo perfectament que vaig viure l'entrada a aquella casa com una cosa llunyana que no anava amb mi, "que els hi passa als altres" i de seguida vaig bloquejar la ment per no pensar en temes tan dolorosos. Aquella nit la recordava especialment perquè vaig conèixer a una persona que ara és important en la meva vida. Però no sabia que l'hauria de recordar per motius molt més importants i més durs.

Poc desprès se'ns va anar el David. Jo no sé si mai podré superar la seva marxa física, ni tan sols si ho vull superar. Estem intentant sobreviure i aprendre a conviure amb aquesta falta. Fa poc, i de sobte, apareix un altre cop el nom de Ca n'Eva: hi ha un nou concert a la vista. I al mateix temps, ens parlen d'aquesta Fundació al Grup de Dol de Sant Joan de Déu. I més encara, aquella companya de la coral, la Maite, adquireix una rellevància important en la nostra vida. De manera silenciosa ha estat al nostre costat, ens ha observat, ens ha ofert discretament aquesta ajuda, i ara, ens anima a conèixer al Miquel i ofereix tot el que té per aquesta trobada. Qui ho hagués dit fa un any, no? jo ho visc com unes "casualitats" massa casuals. Sembla com que algú ens ha estat preparant molt poc a poc, per oferir-nos ajuda, perquè sabia que la necessitaríem, i també perquè aprenguem i creixem com a persones.

En fi, no sé si sóc capaç d'explicar tot el que aquests esdeveniments representen per mi. Jo ho vull viure com una oportunitat que ens dóna el David, Déu o l'Univers, per entendre i acceptar el que ha passat.

Ja fa 9 mesos que el David se'n va anar. Hem rebut un suport emocionant de molta gent i ens hem sentit molt estimats. Ara, però, crec detectar que el nostre entorn està una mica cansat, que vol oblidar una mica i tirar endavant, i ho trobo legítim i natural, tothom ha fet un gran esforç. Per això, potser ara tenim la necessitat de mirar més enllà i d'apropar-nos a persones que també han passat per la pèrdua d'un fill, perquè així ens sentim en un mateix pla, no calen gaires explicacions. Aquest cap de setmana el passarem a la Fundació Ca n’Eva, no com a mers espectadors com vam fer l’any passat, sinó malauradament com a usuaris. Aquesta proposta de Ca n'Eva és ara mateix una nova esperança, ens ha donat noves forces per seguir endavant, un paset més, de moment. I això ja és molt. I estem orgullosos i feliços de que també estiguin la Maite i el Xavier. Gràcies per esperar i aparèixer en el moment més oportú.

22 comentaris:

kalidoscopi ha dit...

La mà del David s'endevina darrere de tot això, oi?
Jo tampoc crec en les casualitats, crec que les coses passen per algun motiu, no només perquè si, i, encara que de vegades ens costi entendre-ho, al final les peces sempre acaben encaixant.
És difícil, per no dir impossible, "oblidar una mica i tirar endavant", perquè el David està permanentment amb mi, en el meu pensament (com jo acostumo a dir carinyosament, el porto sempre a la butxaca de la camisa). Contínuament em trobo explicant-li, amb el pensament i amb el cor, les emocions que sento i els sentiments que tinc. És una manera de compartir amb ell aquest temps que ja no podrem gaudir al seu costat, és una manera d‘enyorar-lo una mica menys.

Anònim ha dit...

Yo siempre e creído que las coincidencias, nunca son coincidencias si no mensajes que recibes.
Tienes que ir quedándote con las cosas que te aporten conocimientos, así te ayudarás a ti mismo a comprender muchas cosas que antes te pasaban inadvertidas.
MJ

Anònim ha dit...

Hola Natxo! Sóc la Montse de la Coral (contralt). Jo l'any passat va ser el primer any que vaig participar i ho vaig fer amb moltes ganes per un tema personal. El meu company va perdre la seva germana quan era petit, l'Anna tenia 6 anys. Em va agradar pensar que ara existeixen centres que ajudin als familiar a parlar del seu dolor i a compartir-lo. Crec que ell ho hagués necessitat i ho necessita encara tot i que ho ha afrontat a la seva manera. El vaig arrossegar l'any passat al concert, va venir per mi pq. estic segura que no en tenia ganes. Aquest any malauradament hi he d'anar sola pq. no ens ho podem combinar amb els nens. Quan canti pensaré en ella, l'Anna, sempre l'he tingut present, i amb el David i totes les families que tenen aquest forat inmens al seu cor. Una abraçada!

Anònim ha dit...

Estimats NAtxo i Anna:
Avui un comentari d'un gran:
"Intentando negar que todo cambia constantemente, perdemos el sentido del carácter sagrado de la vida. Tendemos a olvidar que formamos parte del orden natural de las cosas".( Pema Chödrön)
Amb molta estimació

Anònim ha dit...

De Mar (marutxka):
Natxo,

Gràcies de nou per compartir amb nosaltres les vostres sensacions. A mi em fan sentir més a prop vostre, perquè m'agradaria tant donar-vos un cop de mà i sóc conscient que hi puc fer tan poc. Només això, algun somriure, alguna conversa, i que sapigueu que teniu el nostre suport. Sàpigues que no ens en cansem, que el camí és llarg i que ens teniu al vostre costat, i no ens calen explicacions.
Trobo fantàstic que comparteixis també amb nosaltres aquestes "casualitats". Crec que això ens ajuda a molts a aturar-nos més en les petites coses que ens ofereix la vida.
Per mi aquest concert esdevé especial, també, tot i que a un altre nivell. D'una banda, perquè no puc evitar recordar que quan hi vam anar l'any passat tu em vas fer de guia en el camí de tornada. Jo hi anava sola amb el cotxe, i l'Anna i tu anàveu al davant amb el vostre cotxe guiant-me de nit per uns camins que desconeixia totalment. Avui en certa manera també ens feu de guies, malauradament. D'altra banda, perquè coincideix que aquest cap de setmana farà tres anyets que el (meu) David i jo vam conèiser la Kàtia i el Toni, els nostres fills. No oblidaré mai les sensacions en veure'ls per primera vegada, a l'orfenat; com ens van acceptar sense cap recança, com si ens haguessin estat esperant tota la vida precisament a nosaltres dos. Em venia de gust compartir-ho amb vosaltres, també, ja que ens feu partíceps d'emocions tan profundes i intenses.
Ens veiem aquest vespre!

Rosa Mari y Santi ha dit...

El camino tan doloroso que estamos recorriendo nos está reeducando en la difícil tarea de vivir. He aprendido que no se debe dar la espalda a lo que consideremos ajeno o lejano a nosotros. La prueba la tengo cada vez que pienso en las circunstancias en las que me enteré de la muerte de David.

Antonio ha dit...

Feia temps que no em reia tant, quina desinhibició dels sentiments, quina sensació més radiant!! és com si caminesim totalment despullats sense sentir vergonya, és la màxima brutalitat emotiva en clau positiva. Penso i pensaré que son els nostres fils que ens estan obrim el camí per trobar l'amor real sense barreres socials.
Quin salt que hem donat, és bestial!! Porteu a l'Anni la pròxima vegada, és el millor regal que li podeu fer.
Molts petons del vostre company de vida.

Anònim ha dit...

Hola Nacho,

Como bien dices no hay "casualidades" las cosas nos sobrevienen como pequeñas señales muy sutiles en el momento que ya podemos percibirlas y nos dan la esperanza de que todo sigue un hilo conductor que nos va uniendo a nuestros hijos y se manifiestan de una forma "invisible" a nuestros ojos pero no a nuestro amor y permanente recuerdo hacía ellos por mucho tiempo que pase.Sólo hay que estar abierto a recibirlas!

Mª Eugenia (amiga de vuestra Paki)

Unknown ha dit...

Hola Natxo i Anna!!
Tot just fa poc que us he conegut i com deies tu Anna ahir, sembla que ens coneguem de fa temps, és possible que rebuscant trobem algun vincle, però sinó ara mateix ja el tenim.
He estat mirant aquest blog que a part d'estar super(jo no en tinc ni idea!!)m'ha arribat fins el fons del meu cor i us diria mil coses, però una d'elles és que molts dels escrits,poesies,imatges, muntatges que presenteu són dignes d'admiració i podríen servir per estabilir moltes converses en els caps de setmana a Sant Antoni.Ha estat un plaer poder compartir amb vosaltres aquests dies tan intensos i espero fer-ne molts més.
Una forta abraçada i fins la pròxima.
Roser Queralt

Rosa Mari y Santi ha dit...

Hola:
Mirando el blog veo que uno de los juegos favoritos de David era el Star Wars II, el de Anna tambien precisamente el dia de su ingreso en el hospital estuvo toda la mañana jugando y lo dejo a medias con la idea de acabarlo a su vuelta.
Me ha costado mucho volver a encender la consola, pero alguien me decia que lo tenia que acabar y asi lo hice. Anna tenias razón no era tan dificil como pensaba.

Referente a Ca n´Eva cuando la otra noche veniamos para casa nos dimos cuenta de que hacia mucho tiempo que no nos habiamos reido ni emocionado tanto como este sabado que pasamos con todos, fue muy emociante escuchar los sentimientos tan brutales y sinceros de todos y estar en una tertulia totalmente relajado escuchando anecdotas de cada uno de nosotros.
Anni:nos pusite la carne de gallina con Amazing Grace, la verdad es que no pude contener el llanto al escuchar el inicio de tan bella canción por los recuerdos que nos trajo.
Besos para todos.
Santi

Anònim ha dit...

Ahir quan vaig parlar per telèfon amb l'Anni vaig notar com n'estava d'emocionada , i de "viva"... com aquest cap de setmana havia deixat mella en ella.
Em va dir que era difícil d'explicar. Segur que ho ha de ser.

Ara llegeixo les teves paraules, les teves reflexions, i vaig captant una miqueta de tot el que us ha portat aquesta nova vivència.
No deixeu de sorprendre'ns amb la vostra inmensa capacitat de crèixer...!
Estic feliç ,de veritat, de veure com teniu la capacitat de trobar i de rebre tot el que la vida us porta.

Troba qui busca, qui està obert, qui vol...

Us estimem.
Una abraçada molt forta.

Sàpigueu que el "vostre entorn" no està cansat, com ho hem d'estar nosaltres..., com ho podem estar nosaltres... amb vosaltres al capdavant!

Mòni

Anònim ha dit...

Hola Natxo
Altre cop has fet una diana en el meu cap i en el meu cor. No saps quina alegria mes gran he tingut de que hagueu trobat un entorn tan calid i comode per sentir-vos be, per sentir com tots entenen i comprenen els vostres sentiments.
I alhora crec que sento molta vergonya de no haver estat capaç en tot aquest temps de donar-vos aquesta sensacio de comprensió, de confiança i d'estimacio, que tanta falta us feia i que per fi heu trobat aquest cap de setmana.
Pero el que escrius, estimat Natxo, nomes servirá perque desde ara intenti demostrar-vos el meu carinyo i la meva estimació d'un altre forma, tot intentant que sigui mes util per vosaltres.

Gracies per continuar ensenyant-nos el cami, i no deixis de fer-ho perque de cansament no n´hi ha

Anònim ha dit...

Em costa expressar amb paraules el que representa per la margarita i per mi llegir quasi a diari aquest blog.
Sens dubte són paraules màgiques,que impregnen amor,tolerància i comprensió a qui les llegeix.Conjuntament amb el so d´aquestes cançons tant relaxants.
Com aquest mati em comentaves Natxo,la màgia d´aquestes paraules han d´estar dirigides pel DAVID.


ALL FOR ONE AND ONE FOR ALL

Anònim ha dit...

Estimat Natxo,

Des de que a principis de setmana vaig llegir aquest darrer escrit que hi ha tres paraules que no em puc treure del cap i que resumeixen d'una manera clara, concisa, dura i contundentment el teu estat animic que per altra banda tant bé expresses en aquesta pàgina: "buidar el buit". Se'm posa la pell de gallina quan les sento en el meu cor i penso en com n'és de crua la teva realitat.

Natxo, repassant aquesta pàgina me n'he adonat de que estàs construint un autèntic tresor i em sento molt feliç de poder-ne gaudir.

Miquel

Jo mateixa ha dit...

Endavant, Natxo.
Cada dia es una nova oportunitat per aprendre de la vida.
Petons.

L.

Unknown ha dit...

hola natxo, em dic abel i soc voluntari de fundacio acompanya. Certament es un bloc impresionant, aki el recort d´en david esta ben viu, m´agradat moltissim.

vila trenca ha dit...

Amic Natxo!!
he llegit amb MOLTA atenció el teu escrit,..Crec que els amics ja t'jhp han dit tot.
En tot cas,permete'm dir-te que es molt profund i emotiu lo que arribes a transmetre.
una abraçada.

vilatrenca

Anònim ha dit...

Estimats Anna i Natxo,

Acabo d’entrar al vostre blog i he de dir que l’he “viscut” intensament. És tanta l’emoció que he sentit i tant el que m’ha remogut, que he plorat com no feia des de temps. Aquesta carona d’ulls clars i cabells rossos que tant em recorda al nostre estimat Ferran que, com el David, també va escollir un lloc allunyat de casa, Bélgica, per reemprendre el més llarg viatge que es pugui fer… És tant l’AMOR que m’ha transmés, que estic desitjant que arribi dissabte per poder-os donar una forta abraçada als dos, una abraçada compartida amb el David, el Ferran i tots els fills i filles que s’han avançat a la partida dels seus pares.

Una abraçada,

Anònim ha dit...

Espero em deixis i no et sàpiga greu si et parlo un momentet del David.
No l'he conegut físicament, però em sembla que ja el conec una miqueta, gràcies al blog
que estàs fent. Sempre que tinc un momentet me'l miro i m'hi passo una bona estona. M'agrada molt
i com t'he dit, gràcies a ell he pogut conèixer una mica el vostre fill.
Per cert, t'haig d'agraïr els teus comentaris sobre la fundació i és un plaer saber que us hi
trobeu a gust.

Unknown ha dit...

Hola natxo soc el Abel, aquesta vegada he tingut la possibilitat de parlar amb l´Anna i he descobert que pensa com jo, en una conversa que vam tenir amb altres membres i ususaris de la fundacio.
Tant sols "impresionant" es el que puc dir...
Tenim la oportunitat de caminar junts,i segur que sera un gran viatge, en el cual no perdrem detall a las lliçons que com a pinçellades anirem trovant.
Et poso una frase que vaig llegir un dia, una abraçada.
La intuición es una facultad espiritual y no explica el camino, sino que sencillamente lo señala

Paqui ha dit...

Hola som la Paki i Jordi, el Jon i el Mikel.
Precisament ara a la musica sona la canço de Coldplay (Viva la Vida), m'inspira molta força i anim tal i com eran els nostres fills que davant de tots els imprevistos dolents que la seva vida hagi tingut sempre l'afrontat amb un sonriure i unes ganes de ser feliç davant de qualsevol invasió.
Al menys el meu fill Mikel em va demostrar, amb solament 4 anys de vida, i dos de malaltia que cada dia anava mimvant la seva salud, pero no la seva força interior.
L'estimo tant.
M'agradaria enviar-vos una foto per que la podeu posar en aquesta pagina del David.
Gracies per compartir.
Un peto.

Natxo Rovira ha dit...

I tant que sí, Paqui.

(T'escric a través del blog perquè no tinc la teva adreça de mail)

Ja ho pots cridar ben alt, que l'estimes, que t'ha ensenyat tant en tan poc temps.
Per descomptat que l'espai del david és per compartir. Si m'envies una foto, estarem ben contents d'ensanyr-lo a tothom que el vulgui conèixer.

gràcies a tu per vistar aquest espai i per voler compartir