12 de setembre del 2008

els darrers instants...



Hem tingut noves informacions sobre l’atropellament del David; un altre cop els records punyents i l’equilibri alterat i nova crisi de dolor bèstia. Un cop superada, em debato entre els sentiments més destructius i altres que em proporcionen més pau, perquè en definitiva, cap venjança ni sensació de justícia em tornarà al David, estic convençut que no m’aportarà res de consol i segurament només multiplicarà el dolor i la soledat. De moment prefereixo optar pel perdó, per l’acceptació de que les coses van passar perquè havien de passar, i per deixar que cadascú trobi el camí per reconciliar-se amb la seva consciència respecte de les seves eventuals responsabilitats i actituds posteriors.

Però de tant en tant la meva ment torna a aquella nit, a aquell taxista, a aquelles presses, a aquella inconsciència, a aquelles circumstàncies, a aquell segon... i fa mal, fa molt mal. I he de tornar a recobrar la serenor, una vegada i una més.

Amb tot, vull quedar-me amb un comentari que va aparèixer fa poc al blog, i que ha quedat amagat, soterrat molt avall. I que per nosaltres va suposar una emoció difícil d’explicar amb paraules. Són les darreres vivències del David, explicades amb tendresa pel seu amic de Budapest, per l’Albert, que estava al seu costat fins al darrer segon. I les vull compartir amb tothom. Primer em van deixar el cor encongit, però desprès m’omple de felicitat haver sabut com va ser de feliç el David a Budapest i també l’amor que va deixar Ell en altres persones. Molts detalls em fan pensar, sentir, intuir, que era el final, que tot quedava resolt, que no quedava res pendent:


“Hola a tothom. Jo sóc l'Albert Villabona, violinista de l'orquestra de l'Escola de Música de Sant Quirze i, no ho agrairé mai prou, amic del David durant aquells dies a Hongria. No he pogut evitar commoure’m en veure i llegir aquest preciós blog i de voler-vos escriure unes ratlles tot donant-vos les meves més fortes i afectuoses condolences, i d'explicar-vos com de bé s'ho va passar el David en el vaixell sobre el Danubi, tot contemplant l'encisadora i lluminosa Budapest, que, a més, em va dir que era una ciutat que li agradava molt. Quan vàrem pujar al vaixell, el David anava al meu costat, dient-me que acabava de rebre un missatge anunciant la victòria del Barça en un partit molt important cosa que, recordo, ens va alegrar profundament als dos. Un cop a dalt, vam demanar, és cert, unes Fantes, vam seure en una taula a la coberta i senzillament vam xerrar una estona. El David em va ensenyar a fer una mena de truc inflant una canyeta de plàstic i, a continuació, em va proposar de jugar un partit al futbolí. Ens va costar quatre-cents forints (2euros) i autèntics esforços fer que la màquina funcionés, però al final, vam poder jugar molt alegrement, i el David em va apallissar per 6-1, i una de les pilotes, degut a un cop massa fort, va anar a parar al Danubi. En fi. Doncs be espero que aquestes ratlles us facin alegrar una mica d'imaginar-vos l'alegre que va estar el David aquells dies que vaig poder tenir la immensíssima sort de compartir amb ell

Recordo quan et vaig ensenyar el truc de la canyeta... com reies, David. Osti, quin riure més xulo que teníes...
En fi. David, fill, que t’estimo molt. I t’enyoro. I avui m’he sentit molt buit i molt sol.

24 comentaris:

Anònim ha dit...

No hi han paraules
una abraçada per tots tres
M.Mas

Brígida ha dit...

Estimat Natxo,
Avui, me creuat amb aquest escrit, que m'agradaria que poguessis llegir...

"Cuando mi sufrimiento se incrementó, pronto me di cuenta de que había dos maneras con las que podía responder a la situación:
reaccionar con amargura o transformar el sufrimiento en una fuerza creativa.
Elegí esta última."
Martin Luther King

a mi, simplament mi faltaria unes quantes paraules al final:

"... en una fuerza creativa y en verdadero amor."

Ara crec, que aquesta buidor que sentim, sols podem disminuir-la amb el nostre AMOR cap a ells, els nostres estimats.

UNA ABRAÇADA MIMOSA.

Brígida

Anònim ha dit...

No se que dir-te...
I ben pensat, potser, és millor no dir-te res.
Cal que el dolor fluieixi a la teva manera, que no és millor ni pitjor que d'altres, és la que tu has trobat.
Potser quan no hi capiga més dolor o no quedin més llàgrimes, començaràs a caminar.....
Potser quan el cor estigui sec, et tornarà a bategar
Potser passi el temps i trobis la serenor que et permeti nomes recordar el nen que va ser el David, sense dolor i amb un somriure.
Sé segur que arribarà un dia que podràs mirar la seva bicicleta sense plorar, i que quan et sembli veure la seva cara pel carrer, somriuràs dolçament.

Però també sé, que mentre no arribi aquest dia, la buidor i l'anyorança són terribles i és per això que no se que dir-te.

Tots estem aqui, però, saps? també sé que no servim de gaire

un petó

María José Moya ha dit...

Cuando sufres, sufro. No puedo soportarlo... Un abrazo a los cuatro.

Anònim ha dit...

Natxo,l'últim paragraf ho diu tot i m'ha deixat sense paraules un altre cop.
Tan sols puc enviar-te una abraçada ben tendre i plena d'amor!

Un petó ben gran per tots 4!!

Montse

Carmen R.T. ha dit...

Molt estimat Natxo:
Algunes persones (entre elles tu) m'han dit que sempre tinc paraules de consol i de serenor... avui no...
no he pogut evitar sentir-me també buida i a la vegada plena de dolor per tot lo que ha passat a les nostres vides.
Fa poc vaig estar xerrant amb la Mercè... culpidor...culpidor...
Avui no és un día gaire be bó, sempre tinc present en David...és veritat tenía un somriure molt maco, inocent, senzill... com era ell tot senser. M'agradava quan reia i tirava el cap enrera i s'he li veien les dents... preciós, senzillament preciós...
Avuis la trisor m'ha agafat molt toba, per moltes raons personals i perquè he llegit lo de l'Albert.
I m'imagino que també a ell l'he vist creixer, era molt menudet quan començava a l'escola... igual que en David... i he tingut la sensació de molta ràbia per lo que ha passat, ràbia que pensava la havia canalitzat cap a l'aprenentatge i la serenor de la meva ànima... encara no és pas aixì...
No veure crèixer el David serà sempre molt dur,i allavors, preferixo recordar tots els moments màgics i meravellosos que vaig passar amb ell... és la única manera que tinc per portar tot el dolor cap una millora de vida.
Us estimo i estimo al preciós David!

Natxo Rovira ha dit...

Estimada Carme, normalment responc personalment aquests comentaris, sense utilitzar aquest espai, però no m'en puc estar de dir que és increïble com has descrit el riure del David. Era exactament així, "tirava el cap enrere, i se li veien les dents... preciós, senzillament preciós". No he pogut més que emocionar-me, sembla que l'estigui veient, amb la boca ben oberta, aquell riure tan espontani, tan ple de vida. I em sobta que el coneguessis tan bé, senyal que va riure molt a les teves classes...
Estimada Carme, lamento que avui hagis sentit tanta tristesa, ràbia i buidor, però jo agareixo que d'aquest dolor t'hagin brollat unes paraules tan maques... gràcies Carme, nosalres també t'estimem...

I gràcies a tots per deixar les vostres paraules, per intentar donar consol. Em fa l'efecte que el dolor compartit es porta una mica millor.

txell ha dit...

Natxo, jo tampoc no tinc paraules qie ni tan sols intentin transmitir el que vull dir-te....
Aquest últim parágraf em deixa sense aire, quan dolor, quanta tristesa..i quina impotència per no poguer fer res, no poguer dir-te res que et faci sentir millor..
Jo no sé si hi haurán dies millors, si el dolor pasará, no ho sé, però si espero que algún dia no et sentis tan sol, ni tan buit.
Un petó, Txell

Verónica Tirados ha dit...

hola Natxo:

Que debe ser muy dificil recibir mas datos acerca del accidente. Esas sensaciones que te invaden son tan comprensibles..Pero lo que admiro es como elegiste ligar este dato con el escrito del amigo de David hablando de lo bien que la pasó, lo divertido que estaba y lo que disfrutaba el viaje que estaba haciendo. Quizás es la necesidad de retenerlo desde ese lugar la que te impulsa a hacerlo así, y escuchar esa necesidad, esa voz interna que te ayuda a ir elaborando tanto dolor esta bueno.

Como siempre te enviamos un abrazo muy afectuoso desde Argentina.
Vero y Ezequiel.

(PD: Eze leyó tus mails muy emocionado y conectado con tus palabras. Gracias, sabes que para nosotros ha sido muy especial conocer a David a traves de este espacio que le has creado).

Brígida ha dit...

Ostres Natxo,
La foto que has posat actualment al teu perfil, és presiosa, espectacular... diu moltíssim del David.
Quan vaig llegir el comentari de la Carme, realment me'l vaig imaginar així... quina facilitat teniu, tant tu com la Carme... per a mi, teniu la facilitat de transportar-nos a llocs que no em estat, i fer-nos sentir com si hi estiguessim en aquell moment.
MERAVELLOS!!!

Mil petons

Brígida

Unknown ha dit...

HOLA HARRY!
CÓMO VAS?CUÁNTO TIEMPO SIN ESCRIBIR!CÓMO AHORA HABLAMOS A DIARIO!BUENO,MÁS BIEN TE HABLO YO.SUPONGO QUE ESTARAS UN POCO HARTO DE MI,PERO NO PUEDO EVITAR ACORDARME DE TI TODOS LOS DÍAS Y CONTARTE MIS COSAS.
RECUERDA QUE ERES MI ÁNGEL!!!
1 BESET.

Unknown ha dit...

Quina sort va tenir en David de tenir un amic com l'Albert i poder compartir amb ell aquells dies a Budapest. Quina manera tan maca que té d'explicar aquells moments que vàren passar junts al vaixell pel Danubi.
Jo no vaig conèixer en David, però tots aquests escrits fa que pensi que segur que era molt amic dels seus amics.

Pensa ,en aquests moments difícils,la sort que va tenir en David de poder transmetre als seus amics tot alló que des de casa rebia.

Només dir-te també que entenc aquests moments de buidor i soletat,però has de saber i sé segur que ho saps, que tens molta gent al teu costat que t'estimem.

Molts petons i una abraçada molt tendra

Eva ha dit...

Després de llegir aquest post, i sobretot les frases finals, només he pogut articular un sospir i tot seguit m´han començat a caure les llàgrimes.
Només se m´acut dir-te: força Natxo. Recorda, encara que només puguis fer-ho un sol segon, que no estàs sol.
Una abraçada molt forta

kalidoscopi ha dit...

La primera vegada que vaig llegir el comentari de l'Albert em va impressionar. La segona em va fer plorar. Les altres vegades que l'he rellegit m'ha fet pensar.
És recomfortant saber que, fins i tot en els últims moments, el David va ser feliç i estava molt content.

Anònim ha dit...

Hola Natxo
Acabo d'estar una estoneta en el blog del David, i no puc deixar de donar voltes i més voltes a les darreres paraules d’aquest últim post.
És tant difícil per tots els que t'estimem veure que no podem fer res per aliviar la teva tristesa, que no sabem omplir la sensació de buidor, que no aconseguim transmetre pau... que no podem tornar-te res del molt que tu ens dones!!!
Jo aprenc dia rera dia de les teves paraules, t'ho he dit mil cops i tampoc vull fer-me massa més pesada del compte, m'ajudes a reflexionar, a valorar el que tinc, a mirar la vida amb més profunditat, a mirar el meu entorn, a no escatimar petons, abraçades... i jo no et puc donar res..... ni consol, ni companya, ni alegria.....
M'agradaria transmetre't tot el que durant més d'un any he anat aprenent de tu, intentar que cada cop que et sentis trist, buit, sol, cansat de tornar a començar des de zero, t'arribi (una miqueta) l’immens carinyo i la infinita tendresa que sento per tu.

El relat de l’Albert és una passada, cada paraula transmet tendresa i carinyo.... realment el David es feia estimar molt fàcilment, no? I això que en algunes fotos sembla més aviat tímid!!! L'altre cosa que em fa pensar és que el David se'n va anar en aquell moment dolç de la vida en el que els nens saben divertir-se i riure per qualsevol cosa, encara no es "mengen massa el cap", encara no pateixen gaire, i vosaltres quedareu per sempre amb el record del David hipermegafeliç.

T’estimo, i no em canso de llegir-te

Anònim ha dit...

Llegué un poco por casualidad a este blog, a través de corredors.cat
Si te digo la verdad me quedé helado leyendo la historia de David, sin conocerte he pensado muchas veces en tu/vuestro sufrimiento. Has sido muy valiente en abrirte de esta manera, pienso que es honestísimo. Vuestro hijo esté donde esté seguro que está lleno de orgullo por teneros.
Te mando todos los ánimos y energía del mundo para ti y tu família.
Si coincidimos en alguna carrera te daré las gracias por haberme hecho reflexionar.

un abrazo
Fernando Pérez García

Natxo Rovira ha dit...

Fernando, sé muy bienvenido a este espacio de David. Gracias por haberle dedicado un poco de tiempo y de tus emociones a él y por habernos dedicado unas palabras de cariño y de ánimo, siempre ayudan.

Por favor, te ruego que si alguna vez me ves en alguna carrera, me lo hagas saber, me gustaría saludarte en persona. Es fácil reconocerme: siempre llevo una foto de David en la camiseta.

Un abrazo también para ti.

Antonio ha dit...

Hoola Naatxo!
Em fa molt feliç que hagis posat aquesta foto del David. Cada cop tinc menys paraules per descriure el que penso. Prefereixo una bona abraçada i un bon passeig, que per cert fa temps que no ens veiem.

Petons a tots quatre.

Anònim ha dit...

Hola Natxo, vuelvo a estar aquí; gracias por tus palabras en mi blog.
Ya te dije que encontré el blog de David por casualidad(causalidad); leí que habíais estado en Menorca y estabais en contacto con un grupo de duelo; pues bien, ayer fui a mi primer día del mismo grupo de ayuda que ha tenido la gentileza de venir a mi comarca "El Delta del Ebre".
Ya ves que nuestros ángeles, de alguna manera nos agrupan para que juntos, se haga mas llevadero el vacío del que hablas, para que poco a poco lo llenemos con cachitos de amor traídos por padres que estamos en la misma situación.
Espero conoceros algún día y daros un cálido abrazo, de momento os lo mando virtual pero no menos amoroso.

Anònim ha dit...

Quin comentari tan maco de l'Albert, m'en alegro molt que l'hagui escrit, fa que tinguem encara més idea de lo bé que s'ho va pasar el David. Com me l'imagino en cada situació! El sento tant aprop...

Us ho he dit vint cops, pero tinc molta sort de poder estar a prop vostre. Sempre aprenc de vosaltres, de la vostre serenor i de la vostre inmensa humanitat.

Us estimo

Anònim ha dit...

Coincideixo molt amb un missatge que t'han escrit. És sorprenent i admirable aquesta força que treus d'aquest profund i negre pou on vas a caure cada vegada que se't remouen els sentiments. Com converteixes de les cendres, un missatge d'Amor cada vegada més enlluerandor i més clarivident envers al teu fill, amb paraules i imatges. Aquesta imatge del David rient val molt més que totes les paraules que s'han escrit en el blog.

Anònim ha dit...

Natxo,
no tinc paraules....gracies per el teu record tant emotiu..moltes gracies

Montse Mas

Anònim ha dit...

Esta vez te escribo a ti David directamente:
El domingo estuvimos en el concierto del Canto del Loco, fue fantástico estaba a tope de gente, y me acordé de ti, miré hacia el cielo y estaba encapotado, pero…., algo me decía que alguien estaba observando desde un sitio privilegiado.

Ya ves, la vida aquí abajo continua y el tiempo va pasando, pero el recuerdo sigue ahí y seguirá siempre.
Gracias por ser como eres y por haber dado a tus padres y a tu hermana tanto amor.
MJ

Anònim ha dit...

Qué buen chaval Albert, ¿esas cartas verdad? son un tesoro para nosotros. Y el homenaje, tenéis que estar muy orgullosos del pequeño David.
Y si él os asegura que David fue super feliz horas antes, ¿qué más podemos pedir?

Conformarnos y sonreir, se fué feliz, (cuántas veces, pienso yo: supongo que era feliz, mira pues nada oye, pasó aquí lo mejor de su vida... la infancia, lo mejor, sin quebraderos de cabeza; y lo que le quedaba era luchar por salir adelante, lo peor hasta que te asientas en la vida....
y a continuación niego lo pensado...)