12 d’agost del 2009

Anhel de viure



Es Grau és com un poble de joguina. Com una maqueta imaginària i idíl•lica d’un indret que jo creia impossible al nostre entorn.

Situat al punt més oriental de l’illa de Menorca, Es Grau és el primer lloc dels PP.CC. per on surt el sol cada matí. Les petites i senzilles cases blanques, lluminoses i sempre encalades, s’amunteguen les unes sobre les altres amb caòtica harmonia com si no volguessin arrabassar més espai del necessari a la natura. A un costat de la badia, al petit poble l'envolta una immensa catifa d’un verd intens, una garriga d’arbustos i flors acostumats a desafiar el vent carregat de sal marina, i que s’estén fins el límit de l’abisme, per sobre de penya-segats escarpats, amenaçadors i plens d’escuma blanca els dies de tramuntana, on s’amaga la Cala Avellana, que si et deixes portar per la imaginació infantil, sembla digne refugi de nobles pirates. L’altra banda de la badia, més dolça, guarda a recer del vent diverses cales petites, sovint solitàries i de noms evocadors, d’aigües que conviden, càlides i de tons turquesa. Com tot poble de joguina, també té la seva illa, l’Illa d’en Colom, encara verge, just presidint la sortida al mar de la badia i habitada per milers de fugisseres sargantanes menorquines, i des d’on es pot veure, llunyà, el bell far de Favaritx, que amb melangia, evoca històries de pescadors, no sempre de final alegre. I finalment, darrera la platja gran, ens sorprèn un parc natural al voltant d’una albufera, un llac interior d’aigua salada per on el sol es pon, lànguidament, cada tarda. Tot convida a viure.

Aquesta tarda he sortit a córrer per aquests paratges i he acabat amb un bany solitari a la cala de l’Espardenyeta, la més petita de la badia, just davant del poble il•luminat de manera quasi màgica pels darrers raigs d’un sol ja amagat darrera els turons. L’Anni m’ha trucat des del punt més alt dels penya-segats, on havia anat sola a gaudir, com només ella sap viure, de la posta de sol. Mentre jo tornava satisfet per l’esforç, per la frescor i per la calma, caminant descalç per la llarga platja, m’he creuat amb alguna família passejant amb els seus nens petits, amb colles de joves jugant a volei o a futbol, fins i tot l’Anna amb la seva colla, gaudint de les darreres hores de llum, en un lloc privilegiat, un lloc i un temps beneït per la vareta màgica de la vida. I com no, amb el David inevitablement al meu cap, al meu cor, comprovant en aquest moment i en aquest indret on tot convida a viure, tot el que jo imagino que s’ha perdut, una existència única truncada massa prematurament i que es preveia plena de moments com aquest. I mentre em deixava portar per aquests sentiments dolorosos, he vist a l’Anna, tan feliç, i m’he obligat a deixar de banda aquest dolor, a somriure, i a intentar gaudir sincerament de les bones sensacions del moment. I me n’he adonat que poc a poc, i ja des de fa un temps, vaig recuperant l’anhel de viure.



35 comentaris:

txell ha dit...

Natxo, he fet un impás en les meves vacances i el primer que he fet ha sigut visitar el blog..i després de llegir els teus dos post sobre la sortida al parc temátic i Menorca tinc que dir que m'agrada tant el que poses! i sobretot el que significa..
L'Anna es maravellosa, i estic segura que ho ha disfrutat tant!!
i tu, sense oblidar (aixó mai) pero tornant a ser pare de nou..tan dificil peró tan enriquidor..
com a mare de dos nenes, entenc perfectament aquesta paradoxa..aquesta sensació agredolça..pasart-ho bé amb l'Anna quan no pots fer.ho amb en David..
peró recorda que en David va ser tan inmensament feliç amb vosaltres!!
El camí es llarg, i sobretot dur, peró tens a les Annes per recolzarte quan faci falta, i la força que persones com jo, dediquen una estona cada dia a pensar en vosaltres.
Un petó, Txell

Ferran Porta ha dit...

És molt dura la prova que passeu famílies com la teva, persones com tu; goso provar d'imaginar-m'ho, malgrat les evidents dificultats, i... suposo que cal esforçar-se cada dia, cada moment, per veure les coses bones que, malgrat tot, la vida continua oferint. Una d'elles, la més important, són les persones que ens estimem, que ens estimen. Per elles, segur que val la pena provar de somriure altre cop; per elles, i també pels qui ja no hi són... o hi són, però d'una altra manera.

Una abraçada forta per vosaltres, Natxo.

Rat ha dit...

Quins llocs més bonics que descrius Natxo!! De vegades busquem el paradís tant lluny de la nostra terra i el tenim al nostre costat!! M'en alegro molt que aquests dies de descans hagin significat i servit tant. És molt bonic tot el sentiment que hi descrius i molt important. El temps pacient ha anat passant i ha anat curant aquesta gran ferida que mai arribarà a guarir-se del tot, però com ja saps, el David sempre estarà al vostra costat.
I sempre dins del meu cor!!

Us estimo!!

Un petó ben gran i una abraçada ben forta!!

Montse

Enric ha dit...

Hola Natxo,
Me n'alegro que les vacances hagin estat dolces i que tú o bé sigui a través de l'esport o del pensament no paris de superar obstacles, a més crec que ets un bon escriptor, la descripció d'aquesta part oriental menorquina és meravellosa i amb aquests detalls percebo més de la teva personalitat, ara em sembla que et vaig coneixent millor i em fa admirar el que veig, el que llegeixo i el que resulta d'aquesta vivència. Al llegir el comentari d'en Ferran també hi veig tanta claredat amb l'expressió dels sentiments vers les vostres situacions que sembla que poca cosa més es pugui dir però sí sempre hi puc afegir alhora l'estimació que et tinc i la solidaritat contínua que també com d'altres et vull manifestar i una imaginària empatia, de pensament, i de respecte i a més d'agraiment pel retrobament, recorda que em tens al costat i us faig volar una forta abraçada a tú, l'Anni, l'Anneta i al DAVID que d'aquí sorgeix el seu permanent homenatge, fins ara amic meu, ENRIC CASAS I BARRI ..

kweilan ha dit...

He trobat la descripció que fas d'aquestes cales, genial. Després, l'expressió dels teus sentiments d'una manera tan sincera només ens convida a qui et llegim a enviar-vos una forta abraçada.

CHUS ha dit...

Hola Natxo:
El paradís es trova allà on ens sentim feliços... encara que sigui nomès per uns instats...però aquests instants romanen per sempre en nosaltres....
Aquests que quan els recordem i els revivim aconsegueixen que un somriure aparegui els nostres llavis...
Aquests llavis que hauràn abraçat, bessat i continuarán fent-ho aquells èssers estimats que hi son dins el nostre cor....
Un petonàs molt i molt fort per tots quatre..
CHUS

Brígida ha dit...

I només llegin-te, me transportat aquest lloc màgic que tant bé descrius... i només per uns instants, m'he sentit en pau, amb harmonia amb el mar, amb les caletes de sorra, amb el verd que s'esten... imaginant un caminar segur i ple d'il·lusió... i així, simplament imaginant, me imaginat caminant damunt la sorra, amb els peus nus, deixant que l'aigua refredi l'intensitat dels meus sentiments... i és que així, imaginant-me, m'he imaginat abraçada al meu germà...

...i amb l'última frase del teu escrit ("vaig recuperant l'anhel de viure")... avui m'has fet FELIÇ!!!

Petonets dolços per tota la teva estimada familia.

Brígida

M.Eugenia ha dit...

Hola Natxo,

Me acabo de incorporar de nuevo a la vida "corriente" del trabajo y me ha emocionado vuestro recuerdo hacía Marc y nosotros, cuando he entrado un momento en tu blog me he encontrado con la foto de Marc y tu escrito, realmente me he emocionado mucho más, creo que con tu blog hemos creado como una red de padres solidarios cargados de respeto y cariño hacía otros padres con los que vamos compartiendo experiencias y dolor.
Me alegra mucho que poco a poco, como ya hemos comentado a veces, vas dejando ese dolor insufrible y vas retomando la vida con la certeza de que pase lo que pase David va contigo siempre, con esa sensación agridulce de lo que tuvimos y lo que hemos perdido, pero precisamente ese es el vuelo de mariposa que hemos de intentar, yo tengo las mismas emociones que tú respecto a Marc cuando veo adolescentes de su edad y cuando veo jóvenes de la edad que él ahora tendría, pero es un dolor más "llevable" y que me vuelca completamente a "vivir" más intensamente a Mireia como tu debes hacer con Ana, por eso intento estar al máximo con ella pues me compensa con creces.

Hablaré con Paki para ver sí podemos reunirnos un día.

Un abrazo para los cuatro.

Mª Eugenia

Sonia ha dit...

Hola Natxo:
Quin lloc més pulit es Menorca, veritat? Quina tranquilitat, quina manera de viure la vida sense presa.. Jo també puc viure cada dia tot el que tu describeixes al teu escrit, ja que soc de Eivissa.
Llevant els messos de juny, juliol i agosto aixó es el paraís. Ara mateix visc a Formentera, que es més paregut a Menorca i es un dels pocs llocs on la vida es viu amb tranquilitat, on encara podem dur als nostres nens al cole caminant o en "bici", on podem gaudir de una posta de sol i de una tranquilitat inmensa...
M´alegra molt veure que poc a poc estàs recuperant les ganes de viure. En David serà molt orgullós de tu.
Un peto
Eivissenca

Natxo ha dit...

Hola de nou Eivissenca!! Ara ja sé que et dius Sònia (només em falta la teva adreça de correu ;-) )...

Francament, crec que viviu en un lloc privilegiat, felicitats!! Quina bellesa i quina pau... i és clar, quan un es troba amb això, no pot evitar pensar en els que no hi són, almenys fisicament; però aquella tarda, i d’altres també, vaig poder viure-ho d’una altra manera. Poc a poc vaig aprenent a fer-ho... i sí, espero i desitjo que el David estigui molt orgullós. Gràcies, sempre, per les teves visites i les teves paraules. Van molt bé.

bajoqueta ha dit...

Genial poder estar a un lloc així :) I genial també que t'hagi fet agafar ganes de moltes coses boniques.

Anònim ha dit...

Natxo, quanta PAU, m ha transmes descriguent, tota la teva experiència a Menorca....!
M agrada tant el que escrius i expresses sempre...
Em senti identificada...
encara que saps...com també dius ...compartim en silenci....però..seguim el mateix camí...
Esperant ,de ben segur ens veiem aviat.
Petons a "les annes " de sa teu vida...

MARINA

Daniel ha dit...

Hola de nou,

Us retrobo novament després de les vacances, i em fa molt contenta llegir això de recuperar l'anhel de viure.
La vida segueix, inexorable, i sempre tindreu el David per acompanyar-vos i il·luminar-la.
Una abraçada.

Sonia ha dit...

Crec que he donat el meu mail, ja que me he fet seguidora del blogg. Però no sé si tu el pots veure, ai que soc "novata" amb això.
Saps, jo crec que ja fa un any quan de casualitat vaig trobar el teu blog, vaig coneixer al David i ja no l´he pogut deixar.
Bé si no el veus, ho enviarè al teu mail.
Encantada una altra vegada

Dellanbo ha dit...

Comparto tu anhelo de volver a vivir, aunque en nuestra mente siempre estará la pena de no poder disfrutar esos bellos momentos con nuestro hijo. Tu tienes una gran razón para volver a vivir, la mayor de todas, tu hija que necesita a su padre.
Yo por desgracia no he encontrado aún ninguna, pero la busco desesperadamente.
Da gusto leer tu descripción del paisaje

Joan Carles Llurdés i Coit ha dit...

Benvolgut Natxo, cada dia miro l'edició digital de La Vanguardia i a la secció dels blogs n'he trobat un que parla del vostre. Per si no ho sabies i li vols donar una ullada.
L'adreça és: http://www.rafamoya.com/
Records.

Eva ha dit...

Com m´alegro que, de mica en mica, vagis recuperant l´alè. Les teves Annes s´ho mereixen, TU t´ho mereixes i sobretot el David, que segur, seguríssim, que des d´allà on sigui vol que no et perdis res.
Molts petons a tots quatre.

Eva

MARTA ha dit...

Un escrit ple de pau i d' esperança.Fins i tot els dos gatets que estan amb l'Anna semblen deixar-se contagiar d' aquesta benestar .
Me n'alegro que les vacances hagin sevit per retrobar aquests anhel de viure.

CHUS ha dit...

Vaig anar a Menorca quan era una adolescent amb 16 anys..
Em vaig omplir de la seva bellessa, de la seva pau, de les seves platges buides, del seu silenci encisador... La mar en calma, tot contemplant l'horitzó, que em transportava a un mon plè de somnis, tots ells plens de joia, de colors, on no hi cavien els mals sons... Tot era bell.. Em sentia lluny de la realitat, aquesta realitat que tantes i tantes vegades fa mal....Aquesta realitat amb la qual hem d'aprendre a conviure fins que ens hi adonem que no podem tornar enrere, però si que podem viatjar cap endevant, amb el nostre bagatge plé de records i ens hi adonem que encara podem VIURE, poder de manera diferent, poder veient les coses desde una altra perspectiva... Desde la perspectiva de la realitat, del dia a dia, peró sense deixar de viure-ho amb tota la intensitat posible...
Per que l'anarquia del temps hi es present....
Hem de seguir endavant, pels que ens envolten, però sense oblidar-nos de nosaltres...
Nosaltres som i donem vida, som i oferim somnis, som i donem esperança,per que hem de ser generosos amb els que ens envolten....
Però no com una obligació, si no per que aixi ho sentim...
No hi ha per a mi mès acte de generositat que tot i d'avegades sentint que ens manquen forces per continuar endevant, oferir tot allò encara que nosaltres no ho tinguem, ovrir les mans per que sempre n'hi haurà algú necesitat d'agafar-les per sentir-se acompanyat en aquest camí de la vida....
CHUS

Anònim ha dit...

Sempre dins del meu cor DAVID!!

Un petó ben gran!!

Montse

ESTHER ha dit...

Hola Natxo,realment m'ha deixat
bocabadada aquest post de les vacances!
Comparteixo amb tú tot el que dius,perquè ja saps que he estat amb el Carlos a Menorca aquest estiu,però seria incapaç d'explicar-ho com tú ho fas,transmets unes sensacions increibles.Nosaltres tambè vam tenir la sort de gaudir una tarda
de la posta de sol a la albufera
d'Es Grau,i mentre el Carlos jugava
al aigua amb uns nens que havia conegut,jo sentada a la sorra pensava quina sort teníem de disfrutar aquells moments de pau,realment tota la illa és especial,jo he tornat "enamorada".
El que més m'agrada,és la sensació
que transmets de les teves ganes de tornar a VIURE I SER FELIÇ!M'en alegro molt,sobretot per tú,i per les Anna's.
Pots estar segur que el David,també ha gaudit amb vosaltres de tots aquets moments especials de les vacances.
Us envio una abraçada a tots Quatre
plena del meu carinyo i admiració.
Fins aviat!

Anònim ha dit...

Hola Natxo!
Em dic Sandra i sóc de Terrassa. Fa cosa d'un any vaig arribar per casualitat al blog del David . Habitualment segueixo els comentaris i les fotos que penges, però mai havia participat.
Em va impactar molt la casualitat del fet que el David va marxar un 25 de Maig, el dia que va néixer l'Èric, el meu fill. Avui he vist que has posat fotos de l'any 2005, l'any que va néixer l'Èric, 25-05-2005.
Al igual que al David, a l'Èric li encanta la música, i de fet aquest és el segon any que va al CEM de Terrassa, el Centre d'Educació Musical.
Quin rotllo t'estic explicant, però quina casulitat oi???
De fet el que realment vull és dir-vos que sou un exemple per molta gent, per ser capaços de portar-ho d'aquesta manera i per tenir aquesta força. Estic segura que el David està molt orgullós de la família que té.
Una abraçada molt forta des de Terrassa. No oblideu a l'Anna, el temps passa volant i ella us necessita encara que no us ho digui.
Sandra

Josep ha dit...

Hola bon dia Familia Rovira Alsina

Hem visitat el blog del Natxo i del David tan ahir a la tarda com avui matí. Ens ha agradat molt tot el que hem vist i llegit.

Aquest passat dia 23 de juliol també vam perdre al nostre fill d'accident de moto amb només 16 anys acabats de fer junt amb el seu amic.

En aquest moment estic a la feina però l'unic que he fet es llegir i veure fotos del vostre blog. Sou una familia que hem recorda a la nostra.

Em reconforta veure com tireu endevant i com rebeu el suport de tants amics.

Avui és un dia molt trist per nosaltres. Veure els altres nens anar a l'escola ha estat molt dur per nosaltres. Tenia ganes de dir.ho amb algú.

Realment el David és molt i molt maco ¡ Felicitats

Josep

Carlos ha dit...

Hola familia, com esteu? Ahir vaig llegir els teus dos darrers comentaris al blog i m´ha van agradar moltíssim. Sobretot el de les vacances, perquè com sempre em passa m´hi vaig identificar força. A nosaltres també ens passa durant aquesta època que tenim un munt de contradiccions. Jo, ara als matins estic amb la Júlia, la Floria ha té feina, i anem a la platja i ho passam molt bé, però no vegis lo trist que em poso quan la veig nadar i nadar soleta i que segur que pensa amb el seu germà. S´ha fet gran ràpidament, com la teva som molt madures, però no hi ha dret que tenguin que passa per això. Jo ara acab de llegir un llibre, que el recomano, es diu EL TERCER OJO DEL LOBSAN RAMPA, i parla que aquí esteim dintra de un cos que de vegades dura un temps curt i de vegades llarg però que només es això: un cos que més tard o més prest ja no serà res. El que importa és la esséncia i la plenitud que trobarem desprès a un altra dimensió. Que ells estàn bé i plens de "vida", és ara quan han trobat el tot de veritat. Tot això està molt bé i m´ajuda, però sempre ho transporto a quan mori el meu pare, mare o avis per exemple, però aplicar-ho als nostres nens és quan em supera i ja perdo quasi tota credibilitat. No sé si ho explico bé i es més nosaltres ho podem mig entendre però explicar-ho a les nostres filles es fa molt complicat. En fí, espero que la tornada a la feina ho hagui estat molt durilla. Una abraçada molt forta i molts petons de tot cor per una familia maravellosa com sou. Carlos.

Mercè ha dit...

Hola Natxo!
Me n'alegro molt que hàgiu trobat un lloc tant meravellós,on poder respirar tanta pau.
Us envio una forta abraçada per tots quatre.
Mercè.

angels ha dit...

Natxo, quina il.lusió m'ha fet llegir-te.
Segueix fent créixer aquest anhel de viure, fins que ompli tots els vuits de dolor, desesperació, tristesa, solitud, enyorança; per poder sentir amb més intensitat, el goig del que va ser, dels bons moments viscuts, dels dolços records i del immens amor que no coneix, que transcendeix els estats físics del ser humà.
De segur que el DAVID t'ajudarà a seguir sentint aquest anhel, perquè ell viu amb tu.
Una forta abraçada.

Anònim ha dit...

Un petó i una abraçada ben gran per tots 4!!

Sempre dins del meu cor!!

Montse

Anònim ha dit...

¡Hola familia!,
¡Qué bonito lo que cuentas Natxo!. Aunque llego un poco tarde, espero que os dure ese anhelo de vivir para este comienzo de curso. Espero que cada día descubrais más trocitos mágicos dentro de vuestra rutina.
Yo también miro las puestas de sol, más que las salidas. Desde la adolescencia seguro que las miro, porque lo recuerdo. La suerte que desde esta casa, puedo verlo en verano y en invierno (primavera y otoño no). Uno de los placeres y bálsamos gratuitos de la vida.
Muy bonita la música y las fotos llenas de mariposas.
Un abrazo a los 4.

Anònim ha dit...

Se me olvidó decir que soy Pili en el anterior mensaje. Besos.

Anònim ha dit...

hola Ignasi, de debó FELICITATS PER SER COM ETS!!! Et pots sentir orgullòs de LA BONA PERSONA QUE PORTES A DINS!! ETS INCREÍBLE!!! Mai t'ho has parat a pensar????

Saps, què??? GRÀCIES, i un petó per tots!

Silvia ha dit...

Ayer entré en el blog que le vas haciendo a David. Una vez más te digo que escribes super bien, tienes mucha capacidad para describir sentimientos, situaciones, etc. A mi me gusta entrar en el blog, porque así voy sabiendo algo de ti.
Este mensaje nada más es para decirte que después de leer tus notas sobre el aneho de vivir, comentarios sobre las ganas de volver a ejercer de padre en lo que refieres a compartir y disfrutar de la alegría que pueda mostrar Anna, tu hija, debo decirte que transmites fuerza y ganas de implicarte. Me da la sensación que tus esfuerzos te estan ayudando a crecer, a resituarte y a salir del bucle. Eso me alegra y anima mucho, es cierto.

Besitos a Anna.

Hasta pronto,

Sílvia

Lidia ha dit...

M'has emocionat...com sempre. Per cert, L'Anna s'està fent molt gran...està molt bonica. Felicitats per ser com ets i per tenir aquesta filla. Una abraçada.

Calero ha dit...

Feia temps que no entrava al blog i avui ha estat el dia. Ja sé que és el blog del David, però em permetràs que jo, com a amic teu, me n’alegri de veure que el Rovira “va recuperant l’anhel de viure” i ho comparteix amb la seva filla, encara que com tu dius de manera forçada i mai més com abans.

Anònim ha dit...

Un petó ben gran i ple d'amor per tots 4!

Anònim ha dit...

Els dies van passant però el record ningú el podrà esborrar.

Sempre dins del meu cor i del meu pensament.

Una abraçada ben forta per tots 4!!

Montse