1 de febrer del 2010

Ajudar i reviure

Un bon amic, l'Ángel, em va dir fa pocs dies una reflexió que va ressonar dins meu amb força quan recordava els primers temps del meu dol pel David: “muchas veces lo peor no es sólo el dolor, sinó la incapacidad de explicar la magnitud de lo que se siente.”

En efecte, el dolor era desesperant, però la incapacitat de poder-lo transmetre, també. Jo vaig trobar una bona eina per fer-ho al blog, però potser va ser quan vaig entrar en contacte amb altres pares que havien passat per la mateixa situació i havien pogut refer les seves vides, quan aquesta angoixa va començar a trobar sortida. Amb ells, no calien masses paraules.

Ara formo part de la Junta de l’Associació Un Nou Horitzó, una associació que té com a nexe d’unió i contundent objecte social el de ser ‘Pares que han sofert la pèrdua d'un fill’. Periòdicament, ens toca rebre, atendre i escoltar a pares i mares que han hagut de passar recentment per una pèrdua tan traumàtica i inexplicable.

El passat 19 de desembre em van trucar de bon matí per informar-me de la mort en accident de quatre joves de Ripollet. Tal qual un equip d’emergència, els membres de la Junta ens vam repartir per les diferents cases de les famílies afectades. Terrible. Allà, a casa d’uns desconeguts, en el pitjor moment de la seva vida, em preguntava que estava fent ficant-me enmig de la seva intimitat. Però, en el meu cas, aquell pobre pare no se separava de mi. Segurament, jo sabia transmetre més que ningú altre el que aquell home necessitava en aquell moment.

Dissabte passat ens vam tornar a veure. Ens vam reunir amb els pares del Dídac, l’Antolín i l’Edu. Va ser dur. Aguantar aquell dolor, aquella ràbia, aquella incredulitat i aquella tristesa infinita. I reviure les meves pròpies vivències, en silenci, sense dir res, perquè no era el moment; afortunadament nosaltres ja hem fet molt de camí. I un parell de mesos enrere, la mateixa experiència amb els pares del Gerard i el Jordi, d’Igualada. I abans, d'altres...

Sovint les persones més properes em qüestionen si això em fa algun bé. I jo n’estic convençut que sí. Sempre recordaré quan algunes persones, tal qual àngels, van aparèixer en el moment més difícil i em van oferir el mateix, just quan jo més patia i ho necessitava. I ara ho sento com el meu deure, i fins i tot em proporciona sensacions de satisfacció pel simple fet d’haver pogut ajudar, malgrat tot el que es remou, perquè el retorn en forma de gratitud sempre és immens. I tinc ja prou mecanismes per desconnectar en poc temps del dolor aliè, i per descomptat, per remuntar del meu propi. I sempre acabo pensant reconfortat que el David estarà orgullós i què és ell qui m'ha proporcionat aquest inexplicable coratge.

24 comentaris:

txell ha dit...

Si alguna vegada em trobés en una situació tan terrible, saber que una persona com tu, sigui qui sigui, estaría al meu costat, tant d'ànima com de cos, ajudan-me, peró sobretot entenen.me em reconforta..
Ets especial Natxo, i fas que la gent es senti millor,dones pau,i esperança, i seguríssim que en David està orgullós del seu pare, i l'Anna també..
Un kiss i una abraçada,
Txell

Carmen R.T. ha dit...

Estimat Natxo, estem conectats uns amb els altres, només cal obrir les vies del cor.
Quan fem la nostra tasca d'amor, comprensió i bondad ens estem alimentant nosaltres mateixos, és com deia l'Abel: el millor mirall de la vida...Insisteixo, hi ha àngels terrenals i tu ets un d'ells, continúa trobant aquests miralls Natxo encara que de cop sembli molt dur!!!!
petons

Joan Carles Llurdés i Coit ha dit...

Benvolgut Natxo, només amb gent com vosaltres ens adonem que per molt malament que vagi el món, encara hi ha persones que ens fan la vida quotidiana més fàcil de portar. I ja no dic en moment tan difícils com deuen ser els posteriors a la pèrdua d'un fill. I tingues per segur que no només en David estaria orgullós de la teva tasca, sinó també tots nosaltres. La solidaritat vers els altres comença per un mateix i amb escreix que n'esteu demostrant una dosi digna d'elogi.
Una abraçada molt sincera als companys de "Un Nou Horitzó" i una altra de molt especial per a tu.

Josep ha dit...

Hola Natxo
Quina ilusió veure el nom del meu fill Gerard al teu blog!!. A nosaltres aquestes trobades a Nou Horitzó ens ajuden a anar acceptant de mica a mica la nova realitat de la vida. Escoltar els savis consells de la Montse,la Rosi, la Vicenta és com un bàlsam que actua directament sobre la ferida.

gràcies per la vostra inmensa generositat

josep marsans

xaving hood ha dit...

Moltes gràcies Natxo.

Anònim ha dit...

Hola Natxo, soy cristian, el padre de Dunia. Cuanto tiempo sin vernos. Acabo de leer la entrada reciente y me he quedado sin palabras por el camino que has escogido, el de ayudar a otros padres que sufren la pérdida. Realmente cuando uno siente ese vacio del inicio del duelo, cuesta encontrar una mirada, un abrazo,... con esa empatia que solo quien ha pasado por esta situación pueden darlo. Estoy admirado porque te has comprometido con la vida.Yo siempre tuve la misma sensación y estoy seguro que el poder acompañar a otros padres nos enriquece y nos hace crecer en este camino.Y nada, te mando toda la energía del Universo y un beso hasta el cielo para nuestros peques. Abrazos.

Anònim ha dit...

Hola Natxo, soy cristian, el padre de Dunia. Cuanto tiempo sin vernos. Acabo de leer la entrada reciente y me he quedado sin palabras por el camino que has escogido, el de ayudar a otros padres que sufren la pérdida. Realmente cuando uno siente ese vacio del inicio del duelo, cuesta encontrar una mirada, un abrazo,... con esa empatia que solo quien ha pasado por esta situación pueden darlo. Estoy admirado porque te has comprometido con la vida.Yo siempre tuve la misma sensación y estoy seguro que el poder acompañar a otros padres nos enriquece y nos hace crecer en este camino.Y nada, te mando toda la energía del Universo y un beso hasta el cielo para nuestros peques. Abrazos.

Rat ha dit...

Anims Natxo a seguir per aquest camí!! Encara que dura, ha de ser una experiència gratificant! Donar a canvi de res... T'omple la vida, i et forma com a persona, veus les coses des d'un altre prisma. Quantes persones estan disposades a ajudar a l'altre gent?? ben poca t'ho asseguro.

Un petó ben gran a tots 4!!

Montse

Angels ha dit...

Estimat Natxo.
Quin goig veure com segueixes avançant i creixent, es fantàstic.
Penso que ajudar al altres (i a tu mateix), es una de les principals tasques que tenim en aquest món i la que deixa una empremta més fonda en el cor.
El meu pare era camioner i li agradava molt ajudar.Quant era petita recordo que explicava com havia agafat en braços a un nen petit en un accident de transit mentre treien a la seva mare del cotxe, o que havia ajudat a parar la circulació en un altre, i així uns quants més. Jo estava molt orgullosa d'ell.
De ben segur que el DAVID estarà molt orgullós del seu "heroi" i et seguirà donant les forces i la inspiració per a seguir consolant als que tant ho necessiten.
Un petó..

Llorenç ha dit...

Hola Natxo
Fa moltíssim que no et veig; avui estava passejant-me pel teu blog i (per variar) se m'han caigut les llagrimes. M'agrada moltíssim com el portes, i que sapigues que m'hi passo de tan en tan!

Cuida't molt vale natxo?
Una abraçada!!

MARTA ha dit...

Hola Natxo,`
moltes persones t'estaran agraides pel que fas i tu també en sortiràs reforçat.
Però cuida't també tu,d'acord?
Penso en vosaltres i us tinc presents en les meves oracions.
Una abraçada.

Anònim ha dit...

Hola Natxo
Molt tendre tot el que dius.
Ens veiem

MMas

CARMEN ha dit...

Hola Nacho entro por primera vez en este Blog que de sobras sé que pertenece a DAVID y te he de decir que te estamos muy agradecidos por nombrar a nuestro Hijo ANTOLI en la pagina de tu hijo ,eres especial y queremos que sepas que tu compañia el sabado pasado nos fué de mucha ayuda ,porque habiendo pasado por lo mismo que nosotros es muy duro revivir esos momentos y tener la capacidad de escuchar nuestros sentimientos,nuestro dolor,Gracias Nacho.Perder a un hijo es lo peor que le puede pasar a unos padres pero con personas como vosotros creo que será más facil sobrellevar tanto dolor.GRACIAS.

Manel ha dit...

Hola Natxo,
segur!. En David està orgullós del seu pare. I tots els pares als quals ajudes a superar tan terribles pèrdues. És admirable el que fas i tots hauriem de estar agreïts a les persones que, com tu, dediquen part del seu temps i de la seva vida per ajudar als altres. Gràcies.
Una forta abraçada

Ferran Porta ha dit...

Quina feinada fas, Natxo. Quina feinada feu tots els que, com tu, compartiu els primers temps del dolor -que intueixo horrorós- de perdre un fill físicament. Quina feina, i què orgullós que està el David, que sap bé què estàs fent. Et dono l'enhorabona per això, a tu i a tots els qui sou capaços de superar la vostra pròpia història de dolor, per donar-vos a algú que sabeu que ara us necessita.

M'agrada llegir que vas endavant. "Sona" diferent, aquest escrit, d'aquells tan durs de quan et/us vaig trobar via blog. Sona molt diferent, i d'això me n'alegro molt.

Una abraçada.

Rat ha dit...

Avui estàs de festa!! Oi David?? És l'aniversari de l'Anna!! Qué li estàs preparant?? Segur que algún regal molt especial!! I de ben segur que ella te'l trobarà!!

Un petó ben gran per tots 4 i especialment avui 12 per l'Anna!!

Montse

Aleix ha dit...

Sou un exemple. M'ha agradat molt l'article. Endavant i forta abraçada emocionada!

Naty ha dit...

En veure la foto d'aquest post se m'ha accelerat el cor... i he sentit una fiblada tant gran que, per un moment no savia que fer... Bufff quin dia, quina setmana tant important. Gracies Natx per ajudar-me a recordar moments tant feliços.

El que fas, es d'una generositat tant gran! Molts ànims, perque el teu ajut es vital pels que ara pateixen.

T'estimem!

Monica ha dit...

Hola natxete
Acabo d'estar un ratet al blog del david...
Imagino que el primer moment de contacte amb les persones (pares) que acaban de perdre un fill deuen ser molt diificils, deus tenir una lluita interna pensant en que pots fer per alleujerir una mica el seu dolor... i estic convençuda de que ho saps fer de conya,
A mes, penso que aquesta tasca, tan compromesa i dificil, tambe t'acosta a molta mes gent, a tots aquells que en el moment que el protagonista de la perdua eres tu, es van saber acostar a tu, i superant la por a no encertar, a no trobar paraules, o no fer nosa,... van quedar.se quiets al teu voltant, pendents de vosaltres, esperant que els guiessiu i orientessiu de que havien o podien fer....
jo, com molts dels que et segueixen i escriuen al blog, penso que ajudar als altres es molt recomfortant, que finalment es reb tant que no es nomes que compensi, es que es molt mes el que s'acaba rebent que el que dona.
Segueix en el cami del compromis, en el cami de mirar la gent d'aprop, de no passar per alt els que t'envolten i els que et volen.... i aixi contimuarás creixent i creixent ......
T'estimo molt i estic molt i molt orgullosa de tu i de poder compartir aquests petits espais de la teva vida i del teu cor que ens regales en cada escrit

Un petonet!!!!!!!!

Natxo Rovira ha dit...

Hola Carmen: como no tengo tu dirección de mail, te escribo a través del blog, aunque no sé si leerás esto.
Entiendo tu necesidad de mostrar gratitud, porque cuando se sufre tanto como estáis ahora sufriendo, cualquier apoyo sincero, muestra de cariño, o simplemente alguien que escuche en silencio desde la más profunda empatía, es un consuelo enorme. Lo sé. Pero, en el fondo, es una ayuda mútua.
Estuve en tu casa el día que falleció ANTOLÍ, y nos volvimos a ver hace poco, cuando todo es aún demasiado reciente. Sí, fue duro ver y aguantar vuestro dolor y revivir el mío, pero al final, las sensaciones son positivas. Porque es gratificante saber que puedes ayudar a alguien que sufre, es enriquecedor sentir estima profunda por alguien que hasta hace poco eran desconocidos y con quien nos une un vínculo muy especial y doloroso, es entrañable emprezar a conocer lo maravilloso que era tu hijo y que (quien sabe) ahora puede estar con mi David de alguna manera que no soy capaz de entender, es relajante comprobar el camino que yo ya he recorrido, y finalmente, proporciona consuelo dar un sentido a mi nueva vida sin la presencia de David, a través de compartir todo lo que he aprendido a partir de su ausencia. Ya ves... la ayuda es mutua.

Seguiremos viéndonos, y si lo deseas, seguiremos compartiendo el camino.

Un beso

M.Eugenia ha dit...

Hola Natxo,

El acompañamiento a otros padres a mi siempre me ha reconfortado y me ha hecho pensar que la marcha de Marc tenía que tener algún sentido o finalidad, ayudar a otros padres ha valido la pena siempre a pesar del dolor que produce verlos en ese punto que tú también pasaste de sufrimiento, rabia, etc es algo que me hace pensar que a través de la muerte de nuestros hijos hemos conectado con personas maravillosas que ya forman parte de mi misma como me ocurre con Paki y otros padres.

MªEugenia

Albert ha dit...

Bona tarda, Natxo,
Pel que he vist en el teu blog, penso que pot ser puguis ajudar-me.
Pots contactarme si vols per mail o tel, si em deixes el teu tel ja miro de parlar amb tu, quan et vagi bé.
Ah! I molta força per la vostra nova associació 'Un Nou Horizó' !
Una abraçada,
Albert

rivendel ha dit...

Benvolgut Natxo, darrerament, quan vull fer una travessa per paratges desconeguts i dificultosos, busco un guía, algú que conegui el camí a fons i que sense evitarme'n la duressa del mateix, m'acompanyi i em reconforti als moments mes durs.
Aquesta companyia, aquestes paraules d'ànim, les indicación de quina passa fer a ón, de quines dificultats trovarem,i sobre tot la certessa de que el camí acaba, de que dalt hi ha pau, bellessa i serenó em dona seguretat i alé per no desistir.

Se que la comparació no es ni de lluny quelcom semblant, pero permete'm que la faci perque el camí que has fet i viscut t'ha forjat en guia i acompanyant maravellós.
Un petó i abraçada per tots tres.

Anònim ha dit...

¡Felicidades!, ¡qué fortaleza!. Pili.