21 d’octubre del 2011

"Acceptació"



Illa de Marken (Holanda) 1999

Aquesta tarda m’he quedat mig adormit. Sovint, enmig del silenci, amb la consciència relaxada i en estat de no-alerta, altre cop aflora amb duresa la realitat del fet nu de que el David ja no està viu. M’envaeix una potent sensació d’incredulitat i la meva ment em recorda cruament, paraula per paraula: “Natxo: el-David-s’ha-mort”. I de cop em desperto alterat i torno a prendre consciència, profundament colpejat. Són només uns instants de consternació. La pertorbadora incredulitat. El pànic a oblidar.

Però també forma part de la realitat el fet que he estat capaç de recollir tots els diminuts trossets en els què la meva vida va quedar esmicolada i poc a poc l’he anat reconstruint com bonament he pogut. I em sento relativament en pau amb el meu present. Diuen que la darrera etapa del dol és l’Acceptació. És quan ja es comença a viure amb més tranquil·litat, quan ja no es té tanta necessitat de parlar del propi dolor, quan, en definitiva, la vida es va imposant. I en això estic.

Amb la presència omnipresent del David als meus pensaments i vivències, quasi sempre en un càlid segon pla, però també convivint en silenci amb els inevitables i nombrosos instants en què un qualsevol record retorna punyent, jo m’atreveixo a dir sense absurdes culpes que segueixo endavant amb la vida i que el meu present és ple de gratificacions i agradable equilibri, i que visc satisfet amb aquest procés de reconstrucció.

Però alguna cosa grinyola, perquè per algun motiu en el què ara no hi vull pensar, justament em costa ‘acceptar’ aquesta paraula: acceptació.

Illa de Marken (Holanda) 2011

41 comentaris:

Joan Carles Llurdés i Coit ha dit...

Natxo, m'alegra molt tornar a llegir coses teves. Sempre és un plaer, malgrat que la temàtica no ho sigui tant. No sé si en el teu cas hi haurà mai una "acceptació" total però suposo que és un primer pas. El record és tan gran i té tanta força que dubto que sigui així. Hem d'aprendre a conviure amb les nostres desgràcies personals perquè l'existència és això, vida i mort.
Quan vaig perdre qui aleshores era la meva companya em va costar, i tot i que fa bastant que ho tinc acceptat -la meva dona i el meu fill m'han ajudat sense cap mena de dubte- de vegades no deixo de pensar-hi. I quan de tant en tant vaig al cementiri, he d'anar sol. És el nostre moment que no vull que ningú ens el prengui.

Una abraçada.

Moto Club Flix ha dit...

HOla Natxo!!! feia dies que no et llegia, m'alegro que tornis a esciure!!

sembla que estem vivint el mateix moment!! el dimecres vaig escriure un article semblant al teu, com bé dius "el període d'acceptació"

el dia 19 ja va fer 6 anyets que no tinc el meu pare al meu costat i el temps ha fet que vagi madurant les meves sensacions!! el que em feia mal ara ja no me'n fa i sobretot ara tot ho recordo amb alegria i sempre el busco i m'acompanya allà on vaig!!

un petonàsssssssss ben gran!!

Eva C.

txell ha dit...

Amore..has anat pasant totes les etapes d'una manera tan honesta que ha fet que moltes de les persones que hem viscut aquests moments ara siguem molt millors..i en el meu cas, mes valentes.
El record del David sempre estarà aqui..has aconseguit que tanta gent sàpiga lo especial que. es...i ara pots gaudir amb calma i pau de l'Anna,que es maravellosa..
pero que puc dir jo!si sóc incondicional!
Mil petons...

Ferran Porta ha dit...

Tantes setmanes sense notícies teves a través d'aquesta finestra... Sabia, vaja, estava segur que eres en aquesta fase, que a poc a poc el procés d'interiorització anava cicatritzant.

Potser et costa acceptar l'acceptació perquè fer-ho suposa "pujar un nivell", i d'alguna manera allunyar-te del dolor que, paradoxalment, t'ha mantingut el record del David ben viu. Potser tens por que, acceptant, oblidis. Potser tems que no tenint-lo present de la mateixa manera que fins ara, d'alguna manera perdis la connexió que has tingut amb ell fins ara.

Això no passarà mai. Pots acceptar, pots "pujar de nivell" i en David, tossudes com són la vida i la mort, continuarà sent amb tu. Això ja és per sempre més, Natxo. Només canvien les formes, però el fons continuarà sent el mateix, per sempre. Pots acceptar tranquil.

Una abraçada gran,

Xavi ha dit...

Ostres, Natxo, sonen molt bé aquestes paraules escrites al blog després d'una etapa de silenci... si m'ho permets, estic molt orgullós de tu, del que has fet, del que estàs fent i del que faràs...

Una abraçada, company..

Anònim ha dit...

Nunca tuve dudas.
Me alegro con tu alegria

Gina ha dit...

Com ja m'ha passat moltes d'altres vegades amb el què expliques...m'he emocionat. Al sentir la cançó d'Adele junt amb el què dius i aquestes dues fotos... La del David i l'Anna, és que no pot ser més preciosa, més bucòlica, treta d'un conte. La foto on esteu l'Anna i tu és extraordinària, perquè resumeix a la perfecció tot el que ens acabes d'explicar.
Un petó molt gran.
g

rivendel ha dit...

Natxo, precioses fotos amb aquest far de fons que sempre está allí disposat a donar llum quan més es necessita.
Acceptar es obrir nous camins.
Una abraçada

Dolors ha dit...

Entenc perfectament el últim paragref. Un peto Natxo.
Dolors (mama del Sergi, Gemma i Aina)

Enric ha dit...

Bon dia Natxo, he llegit el teu blog i posats a fer-te costat crec que "la a" d'acceptar sona bé, encara que quasi sovint no ens la poguem creure, segur que mai et conformaràs ni acceptaràs i no per això podràs fer coses tant bones com atendre bé al teu altre fill... una abraçada... enric...

Anònim ha dit...

He leido tu ultimo post en el blog. He llorado. Eres un hombre tan valiente, Natxo. Existen cosas que te llevan a sentirte tan proximo a las personas, as veces son necesarias pocas palabras.


te mando un grande abrazo

En record de l'Alèxia ha dit...

Bé, Natxo, tu ja saps que la paraula acceptar a mi no m'agrada, i crec que en el fons, pel que dius al final, a tu tampoc. Jo em revolto, no em resigno a acceptar lo inacceptable, es la meva ultima llibertat. Però crec també, després de molt temps d'anar vivint tots aquests mesos, aquest dolor que va i ve com les onades del mar, alguns dies tranquil·les, altres dies violentes, que més aviat vaig encaixant la nova situació, vaig vivint amb, no contra, la nova vida. I això no és acceptar, no es superar, més aviat és trobar el lloc pel fill perdut, és tornar a aprendre a viure, a caminar de nou, és re-aprendre a fer camí, traient forces de no sabem on, amb els nostres fills sempre amb nosaltres, fent via. Ells ens segueixen, en David, l'Alèxia, continuen caminant amb nosaltres, no sé com, però estan sempre amb nosaltres, com aquest mar canviant i imprevisible sempre...

MariPau ha dit...

Quina foto més i més maca!

Sole ha dit...

Quan he vist la segona foto he pensat: WOOOW

Anònim ha dit...

Que bonic tornar a llegir-te i poder pensar nosaltres mateixos sobre el material penjat.

M'han encantat les fotografies, sobretot el detall de fer-les en un període de temps diferent, que sembla que res no ha canviat i que la mateixa imatge i el lloc ens porten records preciosos a la memòria.

Que sense cap dubte hem de conservar. Sobretot, amb tots els llocs increïbles que el David va poder veure :)

Una abraçada.

MontseC. ha dit...

Hola Natxo gràcies per escriure un altre cop, saps, crec que el blog del David ha estat el que més m’ha ajudat des de la mort de la Sara avui fa 20 mesos, jo avui també grinyolo malgrat que intento fer bona cara a la vida i estar contenta, però estic enfadada i molt, Haloween és una festa que li agradava molt a la meva filla, les disfresses i mira un fatal accident i ha no hi és.
Natxo m’alegra molt que vagis acceptant el que ens ha tocat, saps desitjo sempre el millor als meus amics i encara que no ens coneixem gaire crec que ens ha tocat compartir una de molt grossa, la mort d’un fill.
Saps que em costa escriure, però si us plau tu no deixis d’escriure mai.
Un petonet.
Montse C.

MontseC ha dit...

Hola un altre vegada m’havia oblidat comentar-te les fotos que han penjat al blog , noi no tinc ni paraules, ets únic.
I un milió de gràcies a la Eugenia, ja que a traves d’ella vaig arribar a aquest blog i a vosaltres.
Petó fort.
Montse C.

carme corominas alemany ha dit...

Hola Natxo:
Sóc una incondicional del teu blog. Hi vaig arribar de casaulitat ja fa uns anys i m'ha ajudat molt en el camí del dol per la meva mare. Jo de moment encara no accepto la seva mort, no sé si ho faré mai, de moment em sembla que he superat els quatre mesos de malaltia. Encara que no he conegut al David, gràcies al teu blog és com si ho hagués fet i quan arriba l'estiu, als meus infants de l'escola els explico el conte dels peixos del David i els agrada molt.
Mil gràcies pels teus escrits, reflecteixen l'amor que sents pels teus fills i ajuden molt a molta gent.
Una abraçada.


CARME.

PD:Com ha crescut l'Anni, està guapíssima.

Andrea ha dit...

Avui t'he sentit a tu i a la teva filla a Catalunya radio i m'han conmogut les teves paraules i el procés de dol pel teu fill. M'han vingut ganes d'entrar al teu blog i llegint-te m'he emocionat. Gràcies per la teva humanitat i per saber-la compartir.
Andrea

MARTA ha dit...

Crec quan diuen "acceptar" volen dir ser ben bé conscient que el fill és mort i no tornarà mai,i tot i així poder viure amb el que es considera una normalitat. Però tots els que patim la mort d'un fill sabem que el dolor,el dol, ara és inherent a la nostra ànima,i cada dia amb esforç aconseguim tenir-lo amagat,tancat, dins el nostre cor,per així poder fer el que els altres en diuen una vida normal.Però no saben que el nostre esperit plora sempre.I contents ens miren i pensen :ja ho han acceptat. Déu els conservi en aquesta seva innocència,perquè mentre la tinguin tindran els seus fills amb ells.
Natxo,me n'alegro molt que continuis escrivent al blog.

Natxo Rovira ha dit...

Hola Andrea. No tinc cap adreça teva per respondre en privat, així que ho faig a través del blog amb l'esperança que hi tornis algun cop. Crec que és el primer cop que algú arriba al blog a través de la meva particpació en un espai de comunicació. Sigues benvinguda i moltes gràcies pel teu interès a conèixer-nos i per dedicar-nos unes paraules emocionades.

Em complau comprovar constantment que hi ha molta gent amb prou consciència i coratge per acompanyar en el patiment aliè.

I amb el nostre testimoni, porcurem que aquesta consciència vagi augmentant. A part del consol que em proporciona seguir mantenint ben viu el record del David.

Una abraçada

Natxo Rovira ha dit...

Carme Corominas, tampoc tinc la teva adreça. I també t'agraeixo molt que hagis deixat testimoni al blog. Em ressona molt i molt bé que el blog t'hagi ajudat des de fa tant de temps i sobretot que tinguis el bonic detall d'escampar el record del David, a través del seu conte. (per cert, aviat sortirà publicat en un llibre que és un recull de 365 contes)

Moltes gràcies per ser 'incodicional' i una sentida abraçada.

ADAMIR ha dit...

Hola Natxo:
Felicitats per aquest blog, que ajuda a tantes persones que com tu hem perdut el que més estimàvem, el nostre fill. Jo he perdut a l'Àdam fa 8 mesos i em queda molt de camí per arribar a on ets tu, però veure que es pot tornar viure, em dona moltes forces.
Gràcies per tot.

Mònica ha dit...

Per fi vaig veure el documental... fa ja dies, i encara l´estic presenciant interiorment. Gràcies Natxo, gràcies David..per fer-nos crèixer, des del dolor més profund i insoportable.

Encarna ha dit...

Monica i Natxo,...lo he estado viendo, al igual que el Blog,...eres un padre admirable, entiendo todos los sentimientos que describes,.... el amor que desprende tu labor es inmesurable,....recibe todo mi apoyo y comprensión. Un abrazo.

Elena ha dit...

Nachete, hacía tanto que no entraba a verte¡¡.
Natxete, acceptació?... algun anotador te ha dicho como te he dicho yo alguna vez: no insistas en ser perfecto. Percibes ya un agradable equilibrio?... genial.. pero...Acceptació..acceptació.. a mi también me chirría (asi lo pone en la traducción).
besicos
Elena, como siempre desde Teruel

Eva ha dit...

Eiii Natxo!!! vam veure el documental!!! molt maco, emocionant, sensible, realista, dur i tendre alhora...preciós

Conxita ha dit...

Hola Natxo he penjat un foto a la pàgina de l’escola d’una criatura que en el seu moment va deixar uns pares desolats com he pogut llegir i sentir en el teu blog, m’ha commogut i emocionat. Volia donar-te una ABRAÇADA VIRTUAL MOLT FORTA

Roser ha dit...

Bona nit Natxo, acabo de veure per fi el documental. M'ha agradat veure'l. Quan parles transmets una serenitat total i l'expressió verbal en tot moment és realment molt tendra. A cops segueixo obrint el teu blog i penso i estic d'acord amb tu que actualment no ens deixen manifestar el dolor i la tristesa. Deixa'm dir-te que el Natxo que veig ara és molt diferent del que vaig conèixer fa uns anys. Una gran abraçada d'una amig@

Eva ha dit...

Natxo:
no saps com l´alegra veure que vas recomponent el puzzle, posant cada dia una peça més. Cada vegada veuràs millor la seva imatge global i segur que t´adonaràs (com ja comences a fer)que cada peça té el seu lloc, un i només un i que colocar-la en el lloc addient necessita del seu temps.

Un petonàs

Isabel ha dit...

Hola Natxo. Soc Isabel, mare de Vidal que va morir el dia 15 de juny mentre corria, d'un atur cardíac. Em van parlar del teu blog sobre David, el teu fill. Fa uns dies vaig ser capaç d'entrar i el primer que vaig veure va ser el dia que va néixer. David i Vidal, dia 9.01-1995, suposo que com vatros el dia mes feliç de la nostra vida.

Vidal tenia 16 anys..........

Hem plorat molt llegint el teu bloc, però també ens ha servit per comprovar que tot el que sentim es normal, desolació, vida trencada, desesperació, ràbia , no creure't capaç de seguir endavant, voler cridar (ho fem) al mon que Vidal era tot i que ara ens sentim sense vida.

Per una altra part, també ens agafem a que el temps fa que el que ara es angoixant, no abraçar-lo, sentir les seves rises, la seva olor.........es va suavitzant i esperem algun dia tindre la pau que dona pensar que està ja dins teu, ara em resulta impossible; l'enyoro amb totes les meves forces.........

Es molt bonic el tindre un blog, que apart de recordar-lo ajudi a uns altres pares, espero algun dia tindre forces per fer algo així. Em nego a deixar que tanta vida no quedi plasmada a algun lloc.

Pensarem en vosaltres el dia del seus aniversaris, ens sentirem menys sols!!!!!

Una abraçada

Isabel Muñoz

Sally ha dit...

Ei, Natxo, aquí la Sally. Acabo de veure el reportatge In Memoriam i només et volia dir que m'ha encantat i que admiro molt la teva actitud. Crec que has fet un procés impressionant i has donat tota una lliçó d'amor, saviesa i equilibri. Una abraçada forta, amic!

JL ha dit...

Hola Natxo! He estado mirando el reportaje. Me ha encantado! Sigues siendo tan emocional, tan fuerte y visceral como cuando te conocí. Siempre te recuerdo con afecto y acompaño en la distancia. Recibe un abrazo grande.

Isabel ha dit...

El documental in memoriam, impresionant!!! He vist al David fent els "5 lobitos", va ser el primer que va apendre Vidal aquell estiu!!!

Una abraçada!!!!

Maila ha dit...

Hola, fa temps que mire aquest blog, y sempre em fa plorar(mai tenia el valor de comentar, fins a hui), tots tenim a persones que son allá, peró un xiquet, o una xiqueta... em fa molt de mal,vol dir a tu, i als altres que ho sent molt,vos done una fort abraçada, i que com vaig llegir una vegada sou priviliegats, perqué cuant vosotros aneu allá dalt tindre al vostre fill esperant-vos, no tot el mon pot dir aço. un peto molt molt fort, i si os fa falta alguna coseta demaneumela que si os puc ajudar ho faré, una abraçada molt fort per a tots, en especial per aquells que estan allá dalt esperant-nos.

Laura

Natxo Rovira ha dit...

Hola Laura, altre cop responc per aquí pq no tinc adreça teva, tant de bo t'arribi el meu missatge.
Me n'alegro hagis reunit "el valor per comentar aquí". Me n'alegro molt i t'ho agareixo. Sigues molt benvinguda.

Són paraules molt maques, es nota que escrites des de l'emoció, i com quasi totes, consolen.
Jo també penso que ens retrobarem algun dia amb el David i aixó em fa veure la mort d'una altra manera. Tot i així, la meva ment racional m'obsequia sovint amb dubtes basats en allò de que si una cosa no pot ser percebuda amb els sentits o explicada per la ciència, no pot existir.
Però l'amor tan etern que sento pel meu fill, el que sento també per altres personetes que encara romanen per aquí (en espacial, l'Anna la meva filla, la especial i meravellosa ànima que jo li vaig conèixer al David i tota una sèrie de fets que semblen excessives casulaitats, em fa deixar de banda l'arrogància pròpia dels nostres egos humans i tenir esperança, quan no la certesa, de que no tot aquesta energia d'amor i consciència pot acabar amb la mort. I aquesta creença em permet seguir vivint amb alegria.
Gràcies pel teu oferiment sincer d'ajuda. En tot cas, només un comentari com el teu en aquest espai del David, per mi, ja és una ajuda immensa.
Un petó

PS: per la manera d'escriure, entenc que ets de València, oi?

Sole ha dit...

Hola Natxo,
Vaig veure el documental i vull dir-te que em sento orgullosa de ser un dels amics als que conèixes. Què curiós veure't en el video. Et diré que de tot el video, veure la foto del teu fill a la teva esquena és únic...

Alguna vegada he entrat en el blog del teu fill i és preciós, tot el què escrius realment està plè d'un amor infinitament infinit. Les fotos són molt maques i bones (tècnicament parlant, un de vosaltres és bon fotògraf). No m'enrotllaré massa, però sí que vull dir-te una cosa molt important, i és que la pèrdua del teu fill i aquest amor infinit que reflexes en el teu blog i tot el que fas, m'han ensenyat a estimar els meus fills encara més del que els estimo. I no perquè un dia em podrien faltar, sinò perquè totes les paraules que dius i escrius són una lliçó preciosa de l'amor que un pare pot tenir cap a un fill. M'estàs ensenyant a mi, i segurament a tots aquests amics que conèixes i no conèixes, el que no t'imaginaries mai. GRÀCIES. Com tu dius, enganxa't a la vida, perquè val la pena viure-la.



Una fortíssima abraçada.

Bajoqueta ha dit...

M'ha agradat el to i com està montat el documental. Estic amb tu el dolor s'ha de treure i tu has trobat una manera bonica de fer-ho amb el blog.

Joan ha dit...

Hola Natxo, He vist el documental i m'ha agradat molt. Molt. M'ha ajudat a entendre't. Es fort, no? Que em calgui un reportatge a la tele per a entendre millor una persona coneguda, apreciada... M'ho hauria de fer mirar... Pel que fa al futur, potser et pot ajudar pensar qu hauria desitjat el David per a tu... Jo he pensat aixo del meu pare i em va donar forces quan em faltaven... Ja se que no es el mateix... Pero en cert aspecte si que ho és... Ell no va patir. Ell ara... o no és... o és feliç. I de qualsevol manera ell voldria que tu també ho fossis. Una forta abraçada!

Monica ha dit...

Hola Natxo
Avui he entrat al blog del David. Feia molt molt temps que no havia entrat, i m'he quedat tan en pau,.. les teves darreres paraules m´han donat serenitat, pau interior.... i no sé com agrair-t'ho
Un petonet fort. T'estimo¡¡¡¡¡

Àngels ha dit...

Ben volgut Natxo: Penso que la "acceptació" en aquest contexte, te una connotació com d'haver perdut la batalla, de rendició i que ja no més queda ixó acceptar. I esclar vist així es molt trist.
Peró a mí em sembla que acceptar es molt més. Es saber que malgrat la teva anyorança, el David va tenir tot l'afecte, tota la atenció, tot l'amor, que encara ho segueix tenint, i que per molt que a estones et relaxis, mai, mai l'oblidaras.
Hi segur que el que tu has de sentir es que vas fer tot el millor que vas saber per ell i que la teva tristor, es en un segon pla i que la vas acceptan.
Jo anava a un grup d'auto ajuda i tot sovin em deien: "Àngels accepta que no ho pots acceptar", i poc a poc ho anava incorporant.
M'ha fet sentir pau el llegir que segueixes endevant i que tens gratificacións. Si pots la culpa deixala en un cantónet. Crec que si el David et pogues parlar, et diria que es feliç de veure el teu treball interiór per anar endevant i acceptar el que mai auries volgut haver d'acceptar.
Un petó sentit.